My „fleet“ OSOBNÍ VOZY
Písmenné značení řady osobních vozů je v pořadí do roku 1982 od 1983 do roku 1989 a od roku 1990 v závorce je uvedeno alternativní možné značení podle období provozu.
Aa (Am)) 51 54 19-41 080-5
Výrobce Tillig
Vůz první třídy, s devíti oddíly pro cestující. Podle čísla vozu se jedná o vůz z poslední dodávky z roku 1978. Model je ze sady „VINDOBONA 3“. Model trochu kazí malá výška stupaček, i když jsou tři, jsou příliš vysoko a mříška nasávání vzduchu pro vytápění vozu je jen natištěná. Model má natištěnou směrovou ceduli,…. na jiném místě. Jízdní vlastnosti jsou na výborné úrovni. Podle způsobu vytápění vozu, označuji model jako „teplovzduch“.
(ABa) ABm 51 54 39-40 073-7
Výrobce Tillig
Vůz první a druhé třídy, s devíti oddíly pro cestující. Podle čísla se jedná o vůz z druhé dodávky z roku 1967. Podle značení by modelu více slušelo nericové označení, od roku 1983 byly z mezinárodního provozu stahovány. Jízdním vlastnostem není co dodat. Tento model je jedním z prvních modelů co jsem si pořídil od Tilliga z nových forem. Podle způsobu vytápění vozu označuji model jako „přímotop“.
(Ba / Bm) B 51 54 20-40 459-9
(Ba / Bm) B 51 54 20-40 462-3
Výrobce Tillig
Vozy druhé třídy s deseti oddíly pro cestující, ze sedmé dodávky z roku 1972. Model se označením nehodí do mojí provozní epochy, značení řady vozu „B“ je používáno až od roku 1990, takže předstírám že jsou vozy označené jako „Ba případně Bm“ Podle způsobu vytápění vozu označuji modely jako „přímotopy“.
Ba (Bm) 51 54 20-41 552-0
Výrobce Tillig
Vůz druhé třídy s deseti oddíly pro cestující, ze čtvrté dodávky z roku 1979. Model je ze sady „VINDOBONA 3“. Model má stejné nedostatky jako model Aa ze stejné sady. Podle způsobu vytápění vozu označuji model jako „teplovzduch“.
Bai (By) 4-3484
Výrobce IGRA
Vozy druhé třídy, velkoprostorové uspořádán, rozdělené do dvou oddílu. výroba 1952-54. Model se označením nehodí do mojí provozní epochy. Předstírám že se jedná o „poslední mohykány“ co čekají až na ně dojde řada v lakovně. Dalo to práci ale jízdní vlastnosti jsou dobré, jen jízdní odpor zůstal hodně velký.
Balm (Bix) 70 54 28-05 314-8
odlitek
Přípojný vůz k motorovým vozům M240, druhé třídy se třemi oddíly pro cestující, z první serie, druhé dodávky z roku 1961. Aktuálně v ŽOS po nehodě a na opravu elektroinstalace.
Balm-d (Bmx) 70-54 20-09 xxx-x
Výrobce MTB
Přípojný vůz k motorovým vozům M286. Velkoprostorový, rozdělený na dva oddíly. Rok výroby 1962-68. Prozatím v podobě stavebnice bez označení.
BDa (BDms) 51 54 82-40 388-5
Výrobce Tillig
Vůz druhé třídy s pěti oddíly pro cestující, druhá polovina je služební oddíl, z dodávky v roce 1981. Jako prozatím všechny „teplovzduchy“ od Tilliga má i tento model žaluzie nasávání vzduchu pro vytápění, jen natištěné. Na modelu jsem upravil umístění střešních větračů.
Be (Baa) 50 54 24-21 xxx-x
Výrobce LPH
Prozatím nedokončené stavebnice bez bližšího označení. Dodávka rybáků možné modelové použití těchto vozů minimalizovalo. Je možno že už nebudou dokončeny a rovnou budou přestavené jako obytné pro slavební vlak.
Be (Baa) 50 54 24-22 122-2
Be (Baa) 50 54 24-22 134-7
Výrobce SDV
Vozy druhé třídy s postraní chodbičkou, podle řešení podvozku nazývané „RYBÁK“. Model je dodáván jako stavebnice. Postup je několikrát popsaná na internetu, jen připomenu že je třeba věnovat pozornost při sestavování podvozku.
Blm / Baafx 50 54 20-29 xxx-xr
Výrobce LPH
Prozatím v podobě stavebnice bez bližšího označení.
Bp (Bpjo) 50 54 26-20 xxx-x
Výrobce BTTB
Patrová jednotka, v originále je jednotka čtyřvozová, pro provoz na kolejišti jsem ji zkrátil na třívozovou. Aktuálně se nachází v ŽOS bude podrobená drobným opravám a novému laku. Jedná se o poslední provozovaný model z produkce osobních vozů BTTB. Všechny ostatní modely osobních vozů od BTTB jsou z provozu vyřazeny a nejspíš budou sloužit k přestavbám na obytné vozy a vraky.
DFa (DmPost) 51 54 91-40 012-0
Výrobce Modely Mašinek
Služební vůz s poštovním oddílem, neprůchozí, rok výroby 1972. Model pochází z leptané stavebnice od Modely Mašinek.
Model jsem osadil podvozky ze staršího rychlíkového vozu BTTB.
Postup stavby
Dsd (Daad) 50 54 93-21 067-6
Výrobce SDV
Služební vůz, podle řešení podvozků nazývané „RYBÁK“. Provedení modelu znázorňuje variantu vozu bez kamen, jen s parním topením. Model ještě není dokončen. Model ve variantě s kamny je ještě v krabici.
WLAB (WLABm) 51 54 64-80 003-3
Výrobce Tillig
Lůžkový vůz, z první dodávky z roku 1968
(WLAB) WLABmv 51 54 64-80 093-4
Výrobce Tillig
Lůžkový vůz, z dodávek v roce 1974. Model představuje typ vůzu, ke kterým byly dodávány i širokorozchodné podvozky, ty byly deponovány ve stanici Čop. Má to ovšem háček. Model je vybaven špatným typem podvozku? Nebo špatným číslem, aby odpovídal typ podvozku značení by mělo být 51 54 64-40 135 až 185 a bude z pozdější dodávky z roku 1981. Ale i přesto modelu bude chybět jedno okno v bočnici na straně chodby.
Ke spokojenosti mi schází už jen vozy Bac (Bcm), teoreticky pošilhávám po vozech Bac od Kuehna. Teoreticky jsem zvažoval možnost dobarvit rámy oken, ale to je hudba budoucnosti. Zatím je podle prázdných míst v seznamu, dost jiné „práce“.
ČerTT