DFA, DPost limitka od Modely-Masinek.cz z leptu
Po dlouhém váhání jsem se odhodlal k pokročení v technologiích a rozhodl jsem se že zkusím něco nového tedy v mém podání stavebnici z leptaného plechu.
Volba zkušebního vzorku pro pokusy s lepty padla na stavebnici Služebního vozu s poštovním oddílem DFa/DPost od MM. Po dlouhém zkoumání různých návodů na stránkách MM, jsem dospěl k závěru že je nejvyšší čas to také zkusit. Volba stavebnice byla jasná, tento vůz jsem chtěl stavět do soupravy vyprošťovacího vlaku, nakonec jsem se rozhodl pro stavbu vozu řady BDa.
Skutečný vůz DFa/DPost měli valaši v nehodovém pomocném vlaku jako nářaďový vůz, přesto že jsem kolem něj chodil několik let, nikdy jsem se nedostal k možnosti poměřit si vůz pro výrobu modelu. Po zrušení NPV jsem tento vůz viděl několikrát v areálu DPOV v Přerově. Takže když se naskytla příležitost ke koupi stavebnice volba byla jasná.
Stavebnice obsahuje leptané díly skříně díly výbavy spodku vozu (bedny pod vozem) stavebnici podvozků lept rámečků a mříží oken a odlitek střechy vozu, odlitky návalků, plastové díly pro upevnění podvozků. Vše pečlivě zabaleno. Návod ke stavebnici jsem nevynechal ze seznamu , návod je na stránkách MM http://www.modely-masinek.cz/navody_-postupy/dfa-_-d-post—limitka-tt
SKŘÍŇ VOZU Jednotlivé díly mají zámky, které aretují vzájemnou polohu dílů. Postup stavby jsem kopíroval podle stránek výrobce http://www.modely-masinek.cz/navody_-postupy/dfa-_-d-post—limitka-tt
Při pájení stěn k výztuze střechy je třeba vynechat cín v místech drážek, do těch se vsunují vnitřní přepážky. Mě se nějak přestávat nechtělo 🙂 . Takže jsem si stím zkomplikoval práci, není to žádná smrtelná vada, jen se přepážky musí pájkou nejprve nahřát bez cínu, aby se cín v drážkách roztavil a umožnil přepážce dosednout až na výztuhu střechy a poté teprve přidat cín pro zapájení přepážky. Vnitřní přepážky dělají doraz podlaze vozu, takže na nich hodně záleží.
Jediný zádrhel jsem řešil v podobě přepážek v poštovním oddíle, ty mi nějak nepasují. V těch místech mají být okna zabílené takže to není problém, protože tam nebude vidět, nejspíš tam budou v budoucnu umístěné kondy pro osvětlení.
Přepážku „F“ jsem prostě napájel z opačné strany??? Jistě by to šlo opravit, ale řeším pro mě podstatnější svízele.
Při pájení se může každá ledabylost vymstít, kupříkladu zde je protečený cín pod okapem
Čela skříně přesto že vypadají komplikovaně na sestavení nejsou nijak náročné, zde jsem ovšem narazil na limity mojeho vybavení, na pájce nemám dostatečně dlouhý hrot abych přes přepážky dokázal čela přiletovat k bočnicím v celé délce. Takže kde se nedostal cín dostane se vteřinové lepidlo, zbytek se vztmelí před povrchovou úpravou modelu.
PODVOZKY: To je otázka vkusu. Se stavebnicí vozu jsou dodávany podvozky rovněž z leptu, rozvorem odpovídají, nikoliv však vzhledem, což je pro mě dost na dvě věci… Po usilovném bádání, jsem došel k rozhodnutí použít podvozky rychlíkových vozu z produkce BTTB. Vozy byly po dodávce nových rychlíkových vozů od Tilliga vyřazeny a jejich opětovné zařazení do provozu se již neočekává. Podvozky je trochu potřeba „vytunit“ jinak řečeno uřezat všechno co tam nemá co dělat.
Záhy se ukázala malá chybička ve výpočtu, podvozky BTTB nemají střed otáčení ve středu podvozku. Na jednu stranu to je výhoda podvozky jsem otočil „kratší stranou“ ke stupačkám, to zajistí bezkolizní provoz podvozkua nemusel jsem zkracovat stupačky u dveří. Zde ovšem výčet pozitiv končí, proti původním modelům mám podvozky na modelu otočené o 180 st. , což tedy znamená že mám dynamo na opačné straně podvozku a navíc „jede“ první dynamo a né převodová skříň na ložiskovém domku….. To je jen pro ty co by chtěli zkoušet podobný tuning podvozků, aby neřekli že jsem na to neupozornil. Chvíli mi to vadilo, taky mě napadlo použít poze podvozky BTTB bez dynama a dynamo dodělat na správné místo.
Původní provedení podvozku BTTB
Upravená podoba podvozku BTTB
Malý oříšek nastal v podobě otevřených nákladových a průchodových dveří, ty jsem se rozhodl udělat v otevřené poloze. Dveře jsem na pozici zalepil vteřinovým lepidlem, jenže při zahřátí pájkou vteřiňák povolil a dveře se mi při pájení posunuly…. dobrá zpráva je, že na rozdíl od jednou zaschlého lepidla se cínový spoj dá rozpájet opakovaně a s dílem se dá i několikrát pohnout. A to nebylo jediné překvapení, Pobavila mě i podlaha procházející skrz otevřené nákladové dveře, viz obr. pod odstavcem. Všechno souvisí se vším, Protože jsou upravené podvozky BTTB nižší než podvozky z leptu, nabízelo se řešenív podobě podložení mezi podlahu a vnitřní přepážky.Touhle jednoduchou variantou jsem byl úplně nadšen, než mi došlo že bych musel upravovat výšku držáků všech beden a stupaček na spodku vozu, to za to nestojí. Další varianta bylo rám rozřezat a sletovat po vzoru původních rámů z rychlíkových vozu z produkce BTTB, tuto variantu jsem zavrhnul z důvodů velké náročnosti na přesnost a přeci jen je to můj první pokus s leptem, přece nepřepálím start. Zvítězila jednoduchá uprava rámu v místě za podvozkem a před přepážkou do poštovního oddílu jsem podlahu nastřihl a ohnul dolů. Má to jeden háček výhodnější by bylo podlahu naříznout pilkou. Při stříhání se podlaha v místě střihu zdeformovala. Při této úpravě se musí provést rozměrová korekce jedné strany bateriové bedny a stupaček u otevřených nákladových dveří. Takže to není zase tak náročné a výsledek je o poznání lepší než původní varianta.
Pro výškové srovnání vozu je třeba podvozky BTTB podložit o 1mm
Pohled na speciální úpravu podlahy
VÝBAVA SPODKU VOZU Vlastní skládání beden není nijak složité, můj problém je v mizerném vybavení dílny k pájce mám na výběr tři různé hroty a stejně se žádným pod ty bedny nedostanu, proto to vypadá tak jak to vypadá, hlavně že to drží 🙂 Jedna z nevýhod univerzálních dílů ( univerzální podlaha) tkví v absenci značek, případně nějakých otvorů pro umístění jednotlivých beden. Na oplátku musím přiznat že se na výrobce stavebnice může kdokoliv s čímkoliv obrátit, dokonce mi poslali fotografie reálného vozu s polu s několika radami, skrátka velice vstřícní. Takže jestli uvidí tu hrůzu co jsem stvořil tak se nebudu divitvůbec ničemu. Na obranu musím říct že za to můžou částečně podvozky, tím že nemají střed otáčení ve středu rámu přesahují do vnitř vozu více nyž by bylo třeba, proto je třeba bedny více nahustit a o kousek posunout.
STŘECHA Odlitek, se vším co k tomu patří. Spodní strana je opracovaná do roviny, zarovnané jsou i obě čelní strany střechy, střecha krásně bez úprav sedne na mezi čela skříně lepící plocha je rovněž skoro dokonalá. To by bylo super kdyby… Střecha je prohnutá do luku středem rozdíl je cca 1 mm, není to moc,ale na modelu díky jeho délce to je hodně vidět. Ostatně to je vidět i na návodu na stránkách výrobce.
Variant jak střeše dopomoci ke správnému tvaru je několik, já se rozhodl že střechu vypodložím na rovné podložce a nechám ji zatíženou, zvažoval jsem i možnost nahřátí v horké vodě ale mám trochu obavu aby se při prohýbání nerozšířila.
Po těchto úpravách je střecha relativně rovná při pohledu na model se jeví podstatně rovněji, při lepení bude třeba více vypodložení mezi skříň a střechu modelu a taky se bude dost tmelit, je to pořád ale lepší než se snažit dotmelit střechu v místě původního prohnutí
Stavebnici hodnotím velice kladně nenašel jsem žádný zásadní nedostatek, Vyjma podlahy ve dveřích a prohnuté střechy. Prohnutí bylo údajně způsobeno odléváním střech při vysoké venkovní teplotě.
Podle návodu půjde model před dokončením do myčky
ČerTT