Osmi dvéřová Baika
Jo, zní to jak pohádka, konečně v tétéčku osmidvéřová Bai-ka. Dokud se nepostaví vlasními koly na kolejiště…
Dost bědování přece sem je chtěl, tak s chutí do práce, naučíme Baiky jezdit
Tento návod jsem vyzkoušel dvakrát, za cenu těžkých ztrát, jeden zámek na střeše, a podvozek prvního pokusného vozu ( zbytečná úprava).
Nutné nářadí a vybavení: Odvaha celkem dost, při poškození modelu žádná záruka, trocha štěstí, malé kleště , pinzeta, něco na broušení nebo pilování, kulatý pilník a něco čím si lze pomoct při zdolávání zámků na jednotlivých dílech, já používám dřevěné klínky alias „pajzry“ .
Model je třeba rozebrat, podvozky totiž bez pomoci zevnitř bez poškození nejdou vytáhnout. Střechu jsem oddělal pomocí dřevěných „pajzrů“, zasunutím mezi bočnici a střechu.
Podle návodu jsou zámky střechy nad nástupními dveřmi a třetím oknem od dveří, takže doprostřed vzdálenosti jsem opatrně nasunul dřevěný „pajzr“( nejspíš by to šlo i kupříkladu nožem ale nechtěl jsem aby došlo k poškození ať okapu nebo skříně). některé zámky povolí samy, jiné se samy ulomí….. naštěstí jen jeden.
Obtížnější je sundat kastli ze spodku vozu. čtyři zámky na každé straně a krajní jsou v představcích. Pokus uvolnit střední zámky s tím že se krajní uvolní samy zkončil neúspěchem. Stejně neúspěšný byl i pokus uvolnit jeden bok a potom druhý. Úspěšný pokus byl zapáčít na jednom čele oba zámky současně. V tu chvíli mi bylo jasné že nás příroda neuzpůsobila železničnímu modelářství, jelikož mi ještě jedna ruka chyběla, ale i přes tento hendikep se mi povedlo uvolnit dva následující zámky a spodek vozu se uvolnil.
Interiér vozu je rovněž zajištěn zámky, Pajzr doprostřed mezi zámky a kleštěma nebo pinzetou zámek zmáčknout interiér se uvolní. Je třeba do uvolněného místa neco vložit jinak se interiér zase zacvakne nazpátek. Tady je lepší postupně uvolnit všechny zámky na jedné straně, interiér se uvolní následně jen vysunutím do strany bez nutnosti zápasit se zámky. Následně ještě oddělat stupačky, trochu ježek v kleci ale jde to bez násilí.
Pro uvolnění podvozku jsem musel použít kleště. Čep podvozku je dělený a opetřený zámkem proti samovolnému vypadnutí a je součástí podvozku. Proto je potřeba obě poloviny čepu stisknout k sobě a mírným tlakem za současného mírného kývání podvozkem čep protlačit přes otvor ve spodku vozu.
Jak jsem na to přišel nebudu popisovat, pokud by tu anabázi někdo náhodně zopakoval tak mě minimálně prokleje. Celá závada na Baikach spočívá v malé vůli mezi čepem podvozku a jeho pouzdrem. Prostě je třeba tu díru zvětšit, lze taky upravit čep, ale jednodužší je zvětšit průměr díry. Stačí vsunout kulatý pilník a několikrát proti směru hodinových ručiček pilník v pozdru protočit. Je lepší několikrát vytáhnout podvozek, než víte co… opravovat přehnané úsilí. Upozornuji nic víc není třeba upravovat!
Před montáží Baiky doporučuji v místě stupaček a podvozku začistit všechny ostré hrany, otřepy atd.. a taky v místě kulisy spřáhla.
Ještě jedna maličkost na interiéru je v místě krajního zámku deformace, na obrázku v červeném kolečku (měl jsem ji na obou vozech!), uřezat, ubrousit, zkrátka se jí zbavit, je totiž zodpovědná za zasekávání stupaček, mám vyzkoušeno!!! V tom místě totiž spodek vozu neustále pruží a nechce dokonale zaskočit na svoje místo. Velice jemně přesahuje bočnici směrem dolů a tudíž brání stupačkám v natáčení.
Popisovat montáž modelu nemám čas je načase odjezdit první kilometry s Baikama…..
P.S. je to v opačném pořadí než rozebrání, opatrně na zámky, je lepší se pořádně podívat proč to nejde , než potom přemýšlet „jak to přilepit“. Pokud si na to netroufáte je lepší vůz zkusit reklamovat. Hodně zdaru. Opravu dvou vozů mi trvalo míň času než o tom napsat.
ČerTT