Iaeghiimqs/La ČSD
Čtyřnápravový strojně chlazený izotermický vůz, typ MK4-441-81, poslední typ čtyřnápravového „mražáku“ u ČSD. Výrobce vagonka Desau. Rok výroby 1981-82. Dodány byly pro Masový priemysel GRT Bratislava, Masný průmysl Praha a Mrazírny Praha, nevím jesti byly označeny jako soukromé nebo pronajaté, vlastnická značka byla ČSD to je pro mě hlavní. Vůz měl na jedné straně kabinu strojníka, na opačné straně byl diesel-elektro agregát a nad ním chladící zařízení.
Ale trošku historie. Je to už dávno co se Tillig rozhodl pro repas forem chladícího voz La ( notoricky známé chladící vozy s reklamou snad všech pivovarů). Tajně sem doufal že bude model opatřen správným typem podvozků……. jak to dopadlo všichni ví. Jediná možnost ozvláštnit park „lednic“ nebo „mražáků“ bylo přestavět La čko na verzi bez brzdařské budky. Pěkný návod na přestavbu je na mojett. Tím sem se taky inspiroval, ale i tak to není úplně ono.
Peresvet ( TTclub Berlín) přišel konečně s modelem strojně chlazeného izotermického vozu typu MK4 tranzit. Skoro výborně, tento typ u ČSD nebyl. Nicméně stejně rozšířil můj vozový park a aby to nebylo tak jednoduché model má zase jiné podvozky. Připadá mi to že se výrobci domluvili.
Takže nastala varianta „B“, velcí výrobci nemají zájem? Tak si model vyrobím sám……. To co následovalo po této nevinné myšlence znají jen ti co někdy měli podobný nápad. Několik let týrání přítele Googla a zhánění podkladů…. naštěstí to už mám za sebou.
Původní plán byl chladící vůz MK4B, ale k tomuto vozu opravdu není lehké něco najít, takže ustoupil projektu MK4-441-81.
Vlastní hmotnost 31,5 t
Ložná hmotnost 38 t
Vnitřní objem 64 m/3
Max rychlost 100km/h
Vnitřní teplota 14 až -20 C°
Chlad. agregát 1x 4,3kW
Diesel- elektro agregát 1x 16,8kW
palivo (nafta) 700 l
akční rádius cca 7 dnů
Podvozky Y25Cs
Na vozech byly i kabelové topné spojky, jejich použití mi není známo, zda byly vozy schopné topit / chladit z VN nebo to byl jen průběžný kábel, podobně jako na spěšninových vozech Gbgs? Naštěstí je to pro model nepodstatná drobnost.
Kupodivu následovalo trpké zjištění že reklamní prospekt se nerovná přesný typový výkres. Tímto zjištěním vyvrcholily neshody mezi mojí konstrukční kanceláří v Kuchssau a mojí Vagonkou v Obyvatzenu. Což mělo za následek deformační zkoušku modelu s výrobním číslem 001, naštěstí se jednalo jen o „hrubou stavbu“ a podobný konec jsem tak nějak předpokládal….Aktuálně jsem na výkresové verzi 8 a určitě bude následovat ještě jedna.
Vlastních modelů nevzniklo tolik
První byly jen pokusy s bočnicema
Pak jeden rozměrový model skříně
Jeden vzhledový model skříně
První skoro kompletní model byl ověřovací pro technologii doplňků. Došel jsem k závěru že tudy cesta nevede. Naštěstí mám dobré vztahy s Malou železnicí, bez nich by se na model nedalo dívat. Malá železnice mi jako vždy vyšla vstříc a dodala vše potřebné co nejsem schopen vyrobit.
Posílen technologii Malé železnice jsem se vrhnul do stavby hned dvou kusů….Už teď vím že to jsou zmetky. Poznámka: když už si dám práci s úpravou výkresů aby to mělo efekt musím tyto změny uložit… Přesto všechno jsem se rozhodl pro dokončení obou modelů a skoro si myslím že to stojí za to. Obtisky jsou od Jacka, jsou přímo pro tento vůz. Podvozky jsou ze stavebnice od Malé železnice. Kulisy jsou stavebnice SDV. Zbývá opět odstranit chyby, doplnit bižuterii na spodku vozu a provést úpravu aby vozy projížděly r min 286 mm aktuální r min 310 je nedostačující.
Lepení střechy mi zatím moc nejde u dalších vozů se doufám zlepším. Modelaření Zdar.
ČerTT