Kotlové vozy řady R 200 hl 10 sk.

Modely TT kotlové vozy

Po delší době mě přestalo bavit hrát si s tiskárnou, tak jsem se na chvíli vrátil k modelaření a dokončíl, nebo spíš předělal vytisklé kotlové vozy. Internet jako zdroj informací je neocenitelný, asi to s nim ale neumím, svoje tajemství vydává tak nějak postupně. Takže neustále objevuju nové informace a zároveň s tím neustále opravuju a předělávám modely.

Podvozky: Počet typů podvozků se zvýšil na čtyři. K púvodním třem variantám podvozků pro ocelové kotle přibyla čtvrtá. Od roku 1961 je při výrobě použitý jiný tvar prolisů pro závěsky a krycího plechu na představcích. Rovněž je použitý jiný vzor ložiskkových domků.

Všechny varianty pojezdu pro kotlové vozy R 200hl s ocelovým kotlem
Pjezd R 200hl ložiska vz 45K
Pojezd R200hl ložiska vz 59V
Pojezd R 200hl dvojité závěsky, ložiska vz 59V
Pojezd R 200hl výrobní typ po roce 1961

Podvozků pro hliníkové kotle mám dva typy. Podle roku výroby se liší podobně jako podvozky pro ocelové kotle počtem závěsek a tvarem krycího plechu na představcích.

Pojezd R 200hl Al s jednoduchým zavěšením pružnic a ložisky vz 59V
Pojezd R 200 hl Al s dvojitými závěsy pružnic a ložisky vz 61V

Čelník: Stále ještě nemám variantu pro šachtu spřáhla na pružinku. Ovšem od posledně přibyly kulaté nárazníky.

Čelník s kulatými a plochými nárazníky pro kotlové vozy R 200hl

Kotle: Dotvořen rozvod potrubí vytápění kotlů. Zcela mimo plán proti původní vizi dodělat kotle 125 hl, vznikl “hlinikový” kotel 200 hl.

MODEL

Krabička od malé železnice

Po několika pokusech s různým nastavením tiskárny ohledně kvality tisku, jsem dospěl k zjištění že je jednodužší použít stříkací tmel. Ale od začátku. Moje oblíbená firma dodala papírové krabičky. Vejde se do ní celá stavebnice a dá se do ní uložit i hotový model. Postup stavby plánuju do samostatného článku na příště. Modely na fotkách jsou přebroušené, stříknuté dvakrát plničem (nebo jednou tmelem), přebroušené a dvakrát stříklé vrchní barvou, patinované a zalakované matným lakem.

Modely kotlového vozu R 200 hl

R,RtZkkStudénka2n, jednotný spodek, 200 hl ocelový kotel, na hořlavé látky

Tento model byl u začátku plánu na stavbu kotlového vozu. Aktuálně je použitý třetí odstín barvy, nějak se nemůžu trefit do toho správného odstínu.

Patinovaný model, to aby se model hodil k ostatním modelům.

R 200 hl s patinou

RUh/ZckkStudénka2n, jednotný spodek, 200 hl ocelový kotel přetlakový, zevnitř pogumovaný, na kyselinu chlorovodíkovou a mravenčí, postřiky, šťávy, hydroxid draselný atd.

Toho času co jsem ztrávil při hledání podkladů pro stavbu, až jsem na netu našel jednu fotku, model je podle fotky na výkrese je buď vůz z jiné výrobní série, nebo … Každopádně mám v záloze ještě jednu variantu kotle bez servisních otvorů. Budka s dřevěnýma dveřma je jen zkušební, tyto budky se používaly především na vozech o obsahu 125 hl. A barva budky a kotle by měla být stejná ( šedá ) ale tmavší odstín.


RhZekKrálovopolská, Studénka2n, jednotný spodek, 200 hl ocelový kotel s vyjímatelným vytápěním v registru (jeden nebo dva), u některých vytápění později zrušeno (720 8 [P]); na nerostné oleje, kapalné uhlovodíky

Prokletý model, už třikrát mi spadl ze stolu, proto to lepidlo na madle na kotli. Provedení se dvěma topnýma registry. Verze s jedním registrem je spíš fantazie, nejsem schopný zjistit napojení potrubí vytápění.

Rh 200 hl

RhiZekKrálovopolská, Studénka2n, jednotný spodek, 200 hl ocelový kotel s vytápěním v jednom nebo dvou registrech a s izolací; na horký dehet a horské nerostné oleje, fenol, odpadní oleje, uhlovodíky, kyseliny, hydroxidy, vodní sklo, horké pryskyřice atd.

Kontroverzní model, dělal jsem to abych “ztkusil prolisy” a tady je trochu problém s průměrem kotlem. Znalci to určitě odhalili už předem, aktuálně se mi to nechce předělávat, ale je to v plánu.

Rhi 200 hl

RhZekkKrálovopolská2n, jednotný spodek, 200 hl hliníkový kotel s vyjímatelným vytápěním ve dvou registrech, na formaldehyd (formalín) atd.

Model vznikl náhodou, jako relax po peripetiích se zelenou barvou na odreágování….


RZkk2n, jednotný spodek, 200 hl hliníkový kotel (některé vznikly zrušením topení u původního Rhi 200 hl s hliníkovým kotlem), na formaldehyd atd.

Jedna z aktuálních “novinek” Provedení je s brzdařskou plošinou, popisy jsou pouze ilustrační.

R2n, jednotný spodek, 2× 100 hl ocelový kotel rozdělený na dvě oddělení, na kapalné uhlovodíky

Podle mě hodně netypický vůz a jako takový si bezesporu zasloužil ztvárnit.


RKrálovopolská2n, jednotný spodek, 200 hl ocelový kotel přetlakový a se sluneční clonou, na zkapalněné plyny (čpavek, propan)

Další méně typický kotlový vůz a čistě teoreticky poslední model z řady 200 hl. kotlů.


Z dvoustovek zbývá ještě varianta hliníkového izolovaného kotle. Prozatím ho nemám v plánu, aktuálně se pracuje na kotlech o objemu 125 hl.

Rh 200 hl s hliníkovým kotlem
Rhi 200 hl s tepelnou izolací
R a Rh 200 hl
Novinky……R 200 hl

Hodně úspěchů s modelařením. ČerTT