Po delší době mě přestalo bavit hrát si s tiskárnou, tak jsem se na chvíli vrátil k modelaření a dokončíl, nebo spíš předělal vytisklé kotlové vozy. Internet jako zdroj informací je neocenitelný, asi to s nim ale neumím, svoje tajemství vydává tak nějak postupně. Takže neustále objevuju nové informace a zároveň s tím neustále opravuju a předělávám modely.
Podvozky: Počet typů podvozků se zvýšil na čtyři. K púvodním třem variantám podvozků pro ocelové kotle přibyla čtvrtá. Od roku 1961 je při výrobě použitý jiný tvar prolisů pro závěsky a krycího plechu na představcích. Rovněž je použitý jiný vzor ložiskkových domků.
Podvozků pro hliníkové kotle mám dva typy. Podle roku výroby se liší podobně jako podvozky pro ocelové kotle počtem závěsek a tvarem krycího plechu na představcích.
Čelník: Stále ještě nemám variantu pro šachtu spřáhla na pružinku. Ovšem od posledně přibyly kulaté nárazníky.
Kotle: Dotvořen rozvod potrubí vytápění kotlů. Zcela mimo plán proti původní vizi dodělat kotle 125 hl, vznikl „hlinikový“ kotel 200 hl.
MODEL
Po několika pokusech s různým nastavením tiskárny ohledně kvality tisku, jsem dospěl k zjištění že je jednodužší použít stříkací tmel. Ale od začátku. Moje oblíbená firma dodala papírové krabičky. Vejde se do ní celá stavebnice a dá se do ní uložit i hotový model. Postup stavby plánuju do samostatného článku na příště. Modely na fotkách jsou přebroušené, stříknuté dvakrát plničem (nebo jednou tmelem), přebroušené a dvakrát stříklé vrchní barvou, patinované a zalakované matným lakem.
R,Rt | Zkk | Studénka | 2n, jednotný spodek, 200 hl ocelový kotel, na hořlavé látky |
Tento model byl u začátku plánu na stavbu kotlového vozu. Aktuálně je použitý třetí odstín barvy, nějak se nemůžu trefit do toho správného odstínu.
Patinovaný model, to aby se model hodil k ostatním modelům.
R | Uh/Zckk | Studénka | 2n, jednotný spodek, 200 hl ocelový kotel přetlakový, zevnitř pogumovaný, na kyselinu chlorovodíkovou a mravenčí, postřiky, šťávy, hydroxid draselný atd. |
Toho času co jsem ztrávil při hledání podkladů pro stavbu, až jsem na netu našel jednu fotku, model je podle fotky na výkrese je buď vůz z jiné výrobní série, nebo … Každopádně mám v záloze ještě jednu variantu kotle bez servisních otvorů. Budka s dřevěnýma dveřma je jen zkušební, tyto budky se používaly především na vozech o obsahu 125 hl. A barva budky a kotle by měla být stejná ( šedá ) ale tmavší odstín.
Rh | Zek | Královopolská, Studénka | 2n, jednotný spodek, 200 hl ocelový kotel s vyjímatelným vytápěním v registru (jeden nebo dva), u některých vytápění později zrušeno (720 8 [P]); na nerostné oleje, kapalné uhlovodíky |
Prokletý model, už třikrát mi spadl ze stolu, proto to lepidlo na madle na kotli. Provedení se dvěma topnýma registry. Verze s jedním registrem je spíš fantazie, nejsem schopný zjistit napojení potrubí vytápění.
Rhi | Zek | Královopolská, Studénka | 2n, jednotný spodek, 200 hl ocelový kotel s vytápěním v jednom nebo dvou registrech a s izolací; na horký dehet a horské nerostné oleje, fenol, odpadní oleje, uhlovodíky, kyseliny, hydroxidy, vodní sklo, horké pryskyřice atd. |
Kontroverzní model, dělal jsem to abych „ztkusil prolisy“ a tady je trochu problém s průměrem kotlem. Znalci to určitě odhalili už předem, aktuálně se mi to nechce předělávat, ale je to v plánu.
Rh | Zekk | Královopolská | 2n, jednotný spodek, 200 hl hliníkový kotel s vyjímatelným vytápěním ve dvou registrech, na formaldehyd (formalín) atd. |
Model vznikl náhodou, jako relax po peripetiích se zelenou barvou na odreágování….
R | Zkk | 2n, jednotný spodek, 200 hl hliníkový kotel (některé vznikly zrušením topení u původního Rhi 200 hl s hliníkovým kotlem), na formaldehyd atd. |
Jedna z aktuálních „novinek“ Provedení je s brzdařskou plošinou, popisy jsou pouze ilustrační.
R | 2n, jednotný spodek, 2× 100 hl ocelový kotel rozdělený na dvě oddělení, na kapalné uhlovodíky |
Podle mě hodně netypický vůz a jako takový si bezesporu zasloužil ztvárnit.
R | Královopolská | 2n, jednotný spodek, 200 hl ocelový kotel přetlakový a se sluneční clonou, na zkapalněné plyny (čpavek, propan) |
Další méně typický kotlový vůz a čistě teoreticky poslední model z řady 200 hl. kotlů.
Z dvoustovek zbývá ještě varianta hliníkového izolovaného kotle. Prozatím ho nemám v plánu, aktuálně se pracuje na kotlech o objemu 125 hl.
Hodně úspěchů s modelařením. ČerTT