SPŘÁHLA
Provozní zkoušky spřáhel ukázaly jisté problémy. V podstatě se jedná o maličkost, kterou jsem trochu nedomyslel. U běžných spřáhel nedochází ke kontaktu nárazníků, nárazy tlumí spřáhlo. Při výměně spřáhel za šroubovku, v nesvěšené pozici je šroubovka volně visící, nemá co tlumit případné nárazy.
V rámci preventivních opatření dostala konstrukční kancelář za úkol tento problém vyřešit.
První varianta byla upustit od používání šroubovky a vrátit se k běžným spřáhlům. Jednoduché řešení…. ZAMÍTNUTO.
Druhá varianta zkonstruovat funkční nárazníky. SCHVÁLENO
Nárazník byl zkonstruován z elektrikářské dutinky, čalounického hřebíku. Dutinka tvoří tělo nárazníku, hřebík tvoří talíř.
Konstrukčí oddělení zvolilo dvě varianty funkčního provedení, v rosporu se všemi doporučeními se oba druhy nárazníků testují na jednom voze. Jedná se o prototyp vozu Pao od Malé železnice.
Konstrukci mají obě verze nárazníků stejnou, jediný rozdíl je v použitém tlumícím (pružném) prvku konstrukce.
První verze: Nárazník typu NDHM (Nárazník-Dutinka-Hřebík-Molitan) Jak již zkratka napovídá v tomto provedení je jako tlumící prvek použit molitan.
Zprvu to vypadalo, jako že to je velice dobré řešení, jednoduché, poměrně spolehlivé, nemůže nic prasknout. Jenže při montáži do vozu molitan ukázal svoji odvrácenou tvář. Při zafixování kousku molitanu lepidlem část lepidla se nasála moc hluboko do molitanu a ten poněkud ztvrdnul, tím ztratil část pružnosti. Řešením by bylo vytvořit jakousi krabičku za nárazníkem a do té vložit molitan bez lepení. Jenže mi to připadá moc nápadné, těžko se to v podvozku zamaskuje.
Druhá verze: Nárazník typu NDHP (Nárazník-Dutinka-Hřebík-Pružinka) Jako pružící prvek je použitá pružinka vlastní výroby.
Nesnáze při výrobě pružinky, bylo znehodnoceno asi dvacet centimetrů drahoceného pružinového drátu, vyvažují její výhody. Jemnější chod nárazníku a to v celé délce zdvihu. Snadnější zamaskování pružinky v podvozku.
Pro urychlení testování byly pod nedokončený vůz Pao zavázány podvozky z vozu Oa stejného výrobce. Jako pevná překážka posloužil svěrák.
První zkouška odrazem: Spočívá v natlačení vozu na překážku nadoraz zdvihu nárazníku a následném uvolnění.
NDHM- dostatečné vůz se odrazil 2 cm od překážky.
NDHP- výborné vůz se odrazil téměř 4 cm od překážky
Druhá zkouška náraz: kolej jsem přizved o 8 mm na vzdálenosti 30cm od překážky vůz se uvolní ve vzdálenosti 17 cm a…….a nic jsem nenaměřil protože jsem to nahrával a zapoměl jsem měřit, zato se můžete na výsledek podívat.
http://www.ulozto.cz/x3MH85f/narazniky-wmv
Trochu se bojím co na sebe vymyslím příště? Funkční brzdy?
ČerTT