RUČNÍ BALANČNÍ TOČNA
Několikrát jsem na netu narazil na popis výroby ruční točny z CD. Většinou se jedná o provedení točny s kompletní horní výdřevou. Toto provedení znám pouze ze starých fotografií, ve skutečnosti jsem na podobnou točnu nenarazil. Toto provedení točny spíše odpovídá užití v průmyslovém areálu. Výhoda je především v minimální stavební výšce točny, výdřeva kryje pohled na most točny a nikdo tedy nepozná že tam nic není a celé to je pouze placka. Montáž točny se provede přímo na základní desku kolejiště. Tento nápad mě natolik zaujal, že jsem se rozhodl tento systém taky otestovat. Je tu jistý rozdíl v provedení točny.
Inspirovaly mě skutečné ruční balanční točny, v Kroměříži, ve Frýdku Místku a v Nezamyslicích. Balanční protože celou váhu nese královský čep točny, při otáčení lokomotivy je třeba najet s lokomotivou co nejpřesněji na střed tak aby byl most točny přibližně vyvážený, most se chová jako vahadlo, krajní pojezdová kola točny mají podobnou funkci jako pomocná kolečka na dětském kole, svůj účel plní při najíždění sjíždění z točny.
Kroměříž
Frýdek Místek
Nezamyslice
MODEL:
Rozpis materiálu. Jeden kus CD s obalem, přibližně přiměřeně dlouhý kus koleje, plastové a papírové polepy z Malé železnice deska styroduru a spousta různých zbytků stavebnic, barvy.
Základem točny je CD s obalem, oproti skutečnosti se kromě mostu otáčí i celé dno, trochu divné, ovšem velice jednoduché. Na CDčko jsem nalepil kruh stejného průměru, vyřezaný ze styroduru. Zajímavá maličkost mě u toho napadla, ten kruh ze styroduru může mít větší průměr než CD to umožní konstrukci delší točny, jen jsem nezkoušel o kolik cm ten kruh může být větší, pak bude ale těžší práce při konstrukci stěn točnové jámy. Místo styroduru může být polystyrén, polep, možná by šlo pouze natřít CD barvou.
Styrodurovou desku jsem odlamovacím nožem „vyspádoval“ ke středu, propiskou jsem vyryl reliéf dlažby. Moc se mi to nepovedlo, naštěstí to není moc vidět. Nátěr je proveden temperkama a zašpiněný. Taky mě napadla varianta dno točny vytvarovat z modelovací hmoty DAS, s tou ale nemám zkušenost, tedy prozatím.
Obvodová kolej je ke dnu točny přilepená tavnou pistolí, spoj koleje bude ukrytý pod mostem točny. Obvodová kolej nemá žádnou funkci.
Ze zbytků styroduru je vytvořen základ pro královský čep točny a podpůrná konstrukce mostu točny. Tyto díly jsem přilepil rovněž tavnou pistolí. Ke dnu točny jsem přilepil na každé straně jeden kus natvarovaného pevnějšího měděného drátu tím se bude točnou otáčet. Je vhodnější otáčet točnou jak bycht řekl přes dno točny, než točit mostem. Ten totiž na základu ze styroduru pruží a může dojít k zadrhnutí o boční stěnu, nebu ulomení mostu.
Most točny je vyrobený ze zbytků co dům dal, most je kategorie „Lidová tvořivost“. Most zůstane volně nasazen bez lepení až do doby než budu točnu instalovat do kolejiště, je to kvůli vystředění a kvůli elektroinstalaci. Vznešený název elektroinstalace…. na to že přídou zapojit dva drátky ke kolejím…. Při otočení točny o 180 st. bude zapotřebí přepnout na ovladači směr jízdy. Připojení by šlo provést úplně primitívně pouze středem protáhnout dva drátky a doufat že se neukroutí, nebo jak to plánuju já použiju stereo jack 3,5 ten zalepím do dna točny a protikus pravděpodobně přišroubuju s menší úmyslnou vůlí k základové desce, to znamená že se při pohybu točny bude jack protáčet v konektoru a nic se neukroutí. Taky to bude lepší pro udržbu, občas bude chtít točna vyčistit, stačí tedy jen vytáhnout most se dnem, nebude třeba odpojovat drátky. K mostu budou ještě přilepené pojezdové kola, nejspíš použiju plastová kolečka z nějaké stavebnice od LPH. Most se otáčí zároveň se dnem, takže pojezdová kola nejsou funkční. Nadruhou stranu se koly dá dodatečně srovnat most pokud případně dojde při lepení k nějaké nesrovnalosti.
Boční stěny točnové jámy jsou z kartonu opatřené plastovým polepem zdiva od Malé železnice. Dva stejné pásky kartonu (protože jsem nenašel dost velký karton, aby to vyšlo z jednoho kusu) jsem tavnou pistolí přilepil k CDobalu pozor před lepením je třeba odzkoušet zda se točna volně otáčí a nedochází k zadrhávání. Stěna se nalepí až za vystouplý kroužek, který slouží k opření uloženého CD. Stěnu jámy stačí přilepít z venkovní strany, aktivně jsem to přilepil i z vnitřní strany, lepidlo se samozřejmě dostalo i tam kde nemělo co dělat a pracně jsem ho potom hodinu doloval pryč. Papírové stěny jsem udělal vyšší asi o půl cm proti předpokládané výšce. Po přilepení jsem tužkou pomocí otáčení mostu označil výšku po celém obvodu a stěnu podle rysky zarovnal, dále následovalo lepení polepu.
Následuje celkové patinování podle vkusu. I přes malé rozměry je udivující co všechno se na točnu vejde. Například Sergej od Tilliga, Pomeranč T678 ma na každé straně ještě luxusní tři mm místa, tu se ale obávám trochu jízdních vlastností, něco jiného je model na točnu postavit rukou a něco jiného je na točnu s modelem najet jeho vlastní silou.
V reálu je ve středu točny ruční nebo elektrický lanový naviják, tedy alespoň točna ve Frýdku Místku ho má.
Vzhledem k tomu že bude do doby než začnu stavět kolejiště točna uložená v krabičce, zůstane nedokončená, stejně by zábradlí a další drobnosti přišly během skladování k újmě.
Výrobou jsem strávil tři večery, celkové náklady na výrobu asi 200,- řekl bych že je to celkem slušný poměr cena – užitná hodnota.
Předpokládaný postup instalace točny do kolejiště, bude následující. Základna točny se přilepí k samostatné desce, ta bude ke kolejišti připevněná pomocí stavěcích šroubu. S jejich pomocí se točna výškově ustaví aby temena nájezdových kolejí a koleje na mostě točny byly v rovině. Žádnou jinou záludnost napředpokládám
Těžká práce posunovačů.
ČerTT