Reavitalizace s podporou PC
(VÝROBA POPISŮ NA MODELY)
K tomuhle počinu mě vedla jedna „skoro náhodná“ koupě modelu. Při pohledu na model mě napadla myšlenka že můžu „revitalizovat“ i úplně fungl nový model. Jestli to byl krok správným směrem necham posoudit jiné. Německý model byl asi o deset korun levnější než stejný model ve verzi ČSD, jenže mi trochu nevyhovola epocha modelu. Takže předělávat českou nebo německou verzi?
Ano B je správně….. Celá estráda spočívá v dosazení brzdařské budky (LPH) , otočení kotle, kotel má totiš topnice a ty jsem u svojeho modelu nechtěl, bude totiš převážet chemii, kyseliny louhy a pod. ty se nahřívat nemusí a poslední úprava byla odstranění vypouštěcího potrubí na rámu pojezdu modelu, model se bude plnit i odsávat pouze vrchem. Pro zlepšení estetického dojmu jsem dosadil imitace tažných háků.
Úprava velice jednoduchá a rychlá, jenže mi unikla maličkost v podobě popisů na vůz. Ať jsem brouzdal netem jak jsem chtěl stále nic vhodného pro můj model…. Skoro jsem si začal zvykat na model bez popisů až jsem se rozhodl že vyrobím vlastní popisy.
Varianta psaní popisů vlastní rukou, byla okamžitě zamítnutá. Jednak jsem to jednou už zkoušel a výsledek, no spíš nic jak moc, i když model stále provozuju, ale spíš z nostalgie než že by se mi ty popisy líbily.
Mnohem slibnější byl nápad vytisknout popisy doma na tiskárně. Nadšení mě přešlo hned v zápětí ,když mi došlo že potřebuju bílou barvu.. ono to nějak pude, kdo nehraje nevyhraje 🙂
Další zádrhel co tam vlastně má být napsáno? Ještě že máme ten internet. Po několika odpolednech a dopolednech a několika celých dnech na internetu, se dostavil výsledek v podobě zjištění že
1) internet je neocenitelný zdroj informací
https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_českých_a_slovenských_železničních_nákladních_vozů
https://cs.wikipedia.org/wiki/Číslování_železničních_vozidel_podle_UIC
http://www.parostroj.net/
http://www.vagony.cz/vagony/oznaceni.html
2) tyhle informace mi skoro na nic nejsou když si vymýšklím vlastní vozy 🙂
Tak následující postup byl, najít nejpodobnější vůz v seznamech, shromáždit co nejvíce dostupných informací, délka, váhy do tabulek, pokud možno číslo, řadové označení a s použitím výše uvedených odklazů sestavit popis pro vůz.
Když už vím co patří napsat na vůz, zbývá maličkost jak to na něho napsat, následují další odpoledne a dopoledne na internetu s jediným výsledkem všichni tisknou obtisky na laserových tiskárnách, na inkoustovkách to pry jde velice špatně neřku li vůbec. To je docela na dvě věci ,když mám inkoustovku… a navíc kupovat obtiskový papír A4 za 60 kč, se mi teda nechce. Naštěstí mají kotlové vozy popisy samostatně na plechových tabulích… Začínám vidět světlo na konci tunelu.
Sečteno podtrženo, budu (já né tiskárna) tisknout černou barvu, to inkoustovka umí. Problém na co budu tisknout, první pokus na obyčejný papír, katastrofa černý obdélník s několika bílýma tečkama, fuj tudy cesta nepovede. Naštěstí mám několik fotopapírů tak to zkusím na fotopapír, výsledek mnohem lepší. Až na dvě maličkosti, fotopapír je lesklý, to so opraví přestříkáním matným lakem fotopapír to snese, jen doporučuju počkat s lakováním aspoň do druhého dne aby inkoust pořádně zaschnul. Druhá maličkost co mě zarazila byla různá tloušťka čar, ikdyž jsem je kreslil stejně tlusté. Nejspíš nemám nastavené správné DPI. Kdysi dávno se udávalo DPI na palec, dnes je u všech parametrů kouzelné slůvko „AŽ“, ať jdou někam s tím se nedá pracovat, hlavně pokud je v každé ose jiné DPI. A zase několik odpolední atd… prosezených u PC.
Přes všechny nesnáze výsledek vidíte na obrázcích, takže moje zjištění, pokud si chcete vytvořit vlastní popisy na model, ano jde to i na inkoutové tiskárně, není to sice buhví jaká hitparáda ale jde to a navíc je to zábava na delší dobu a máte vlastní popisy na voze, žádné obvyklé … „výběr ze tří čísel“ … čísel mám kolik potřebuju. K nezaplacení :-))
Postup:
1) v grafickém editoru nastavit pro nový obrázek rozměr a DPI rozměr v mm a DPI na 600 x 600
2) celou plochu opatřit černou barvou
Zde není od věci použít pro další kroky hladiny a pro každý krok užít vlastní hladinu pro případné úpravy.
3) zvolit bílou barvu písma a nějaký font písma
Zkoušel jsem různé nakonec jsem použil Arial / tučně, to je nezbytné protože bude tisk probíhat opačně, netiskne se písmo ale okolí, inkoust se rozpíjí tak je potřeba aby písmo bylo tlustější než při běžném textu.
4) tvorba rámečků a dalších drobností, všechny čáry jsem kreslil tloušťkou 2 body
5) uložit projekt, fotoobtisky tisknu jako fotku ve formátu tiff.
Kontrola výsledku, pokud je obrázek ve vrstvách je v tento okamžik jednoduší provést úpravu, jinak to většinou znamená udělat vše znovu.
Tohle je druhý pokus fotopopisu v originální podobě
Fotopopisy vznikaly doslova na koleně 🙂 Z leva dva pod sebou první pokus, následovala první úprava a druhý tisk, potom další úprava a třetí tisk čtvrtá verze už je na voze
Fotoobtisky jsou lepené oboustranou lepící páskou, záměrně jsem je dělal o něco málo větší než plocha kam patří umístit, vytvoří to trochu dojem „plechu“. Hranu fotoobtisku je nutno zabarvit jinak bude bílá, použil jsem na to černý centropen s hrotem 0,5
Tímto vozem to celé začalo, počeštěná německá cisterna
Původní popis se mi přestal líbit hned jakmile se podařil první pokus s vlastním fotopopisem
Popisy na kotli jsou s vyjímkou loga UZ od Vova z mojett logo UZ je od p. Jirana od něj jsem chtěl na model použít i zbytek popisů ( Vovo má verzi ČD ) jenže jsem si nevšiml detailu popisy jsou větší než originální cedule na modelu
Tento způsob domácí výroby popisů na modely se hodí jen pro variantu popisu „na plechové ceduli“ pro ostatní varianty je nepoužitelný fotopapír je prostě moc tlustý. Další krok může být zkusit tisknout na obtiskové papíry.
Takže za sebe můžu říct že mám hotovo a konečně si po třech týdnech hledání na internetu můžu v klidu sednout k hmm internetu? 🙂
ČerTT