Osvětlení II.
Bateriové osvětlení modelů, má svá úskalí, na druhou stranu jeho použití je univerzální. Je jedno zda je použito při ježdění na koberci po kolejišti s digitálním či analogovým řízením. Naproti tomu jsem našel zajimavé stránky kde se osvětlení modelů řeší samostatnou elektroinstalací do kolejiště. Generátor 20kHz a podrobný popis
http://czechelektro.ic.cz/index.php?id=35&n=generator-20khz
Velice zajímavé řešení, sice není tak univerzální, jako baterie, ale zase nevyžaduje žádný výrazný zásah do konstrukce modelů.
Nepatrný zásah do podvozku vozu, prostor uložení baterií.
Samostatná kapitola je koncové osvětlení vagonů. Pro provozování osobních vlaků na kolejišti, mám svoje vlastní doporučení. Jedná se o zařazení vozů do souprav. Trochu to souvisí s plánovanými oběhy souprav a manipulací se soupravami. Jednoduše řečeno, na kolejišti se velká část osobních souprav nemění, jezdí ve stále stejném složení, tzn. krajní vozy jsou vybaveny koncovým osvětlením. Posilové vozy jsou řazeny vždy za lokomotivu. Případná manipulace se soupravou probíhá vždy tak aby krajní vozy s koncovým osvětlením, zůstaly vždy jako návěstní. Posilový vůz za lokomotivou se v konečné stanici odvěsí, a vrací se spět na jiném vlaku (soupravě) zase za lokomotivou, koncové osvětlení mít nemusí. Nebo trochu komplikovanější varianta je mít v zásobě více souprav, vhodné spíše pro motoráky, frekventované vlaky jsou vedeny s dvojicí přípojných vozů, koncové osvětlení je pouze na krajních čelech,méně frekventované jedním přívěsným vozem, ten má koncové osvětlení na obou čelech. Tento způsob je sice trochu komplikovaný, lze s ním však snížit počet vozů, které musí mít koncové osvětlení, dále se taky eliminuje nesprávné použití návěsti konec vlaku uvnitř soupravy.
Neméně zajímavé je i dilema s osvětlením výměnových návěstidel u vyhybek. Dnes je spíše vyjímkou, ale v dřívějších dobách bylo samozřejmostí. Připustím že výměnové návěstidlo osvětlím, tím okamžikem mám další problém. Když už svítí….. mělo by nejspíš taky ukazovat správnou návěst…..a je zase o zábavu postaráno. Prozatím tedy namám dořešené přestavníky, ale výměnové návěstidlo svítí. Pro ovládání výměn plánuju použití drátovodů, prozatím tahám lanka ručně..
Základ tvoří žlutá LED dioda, ta je ořezaná na co nejmenčí rozměr a připájená k přívodům, jeden tvoří zároveň oporu. Celá tato sestava je nastříkaná bílou základní barvou. Další krok spočívá ve vymaskování návěstních znaků pomocí papírové lepící pásky. Návěstidlo je v dalším kroku celé znovu přestříkáno, tentokrát černou barvou. Po zaschnutí stačí odmaskovat návěstní znaky. Žlutoá LED dioda znázorňuje starší způsob osvětlení pomocí petrolejových lamp. Znázornění novějšího žárovkového osvětlení by chtělo použít bílou LED diodu, nebo zvýšit napětí aby bylo světlo intenzivnější.
Ještě odkaz na video: http://www.ulozto.cz/x8KscsS/vyhybka2-wmv
ČerTT