Mini kolejiště za tři dny. Stavba rámu.
Uplynulý víkend můžu hodnotit jako úspěšný, podařilo se mi zkompletovat rám mini kolejiště, přesuvnu i točnu. A jelikoš jsem se do práce zabral opravdu usilovně, podle předpokladu jsem opomenul dělat fotodokumentaci.
Nejprve ale proberu změny.
Po zralé úvaze jsem změnil rozměr kolejiště na současných 95 x 35 cm, s tím je spojena i malá změna kolejového plánu spočívající ve vypuštění kusé koleje ve skryté části. Na můj minimální vozový park byla skrytá část hodně předimenzována a navíc by mi asi nevyšlo kolejivo…
CENA: se zvýšila o 401,- kč za materiál na výrobu rámu, 2x 55,-kč dvoumetrové hoblované prkna 6 x2 cm, 92,- kč OSB deska 95 x 35 cm, 199,- kč kuličkový pojezd na šuplíky pro přesuvnu. Taky jsem trochu rozšířil vozový park o čtyřnápravový uhlák a malou zetku 375,-kč, celkem je cena prozatím 5387,- kč
ČAS: čas T -72 hodin STAVBA RÁMU
Pátek 15:30 – 20:00 hod, porcování materiálu na stavbu cca 4,5 hod.
Sobota 7:30 – 15:30 hod, porcování materiálu a kompletece rámu, lepení, kompletace přesuvny a točny, cca 8 hod
čas T – 59,5 hodin PŘÍPRAVA KOLEJIVA
Neděle 20:30 – 22:00 hod. rozměřování, řezání kolejiva, cca 1,5 hod.
Pondělí 10:00 – 12:00 hod, rozměřování, řezání kolejiva, pájení, cca 2 hod.
zbývající čas T – 56 hodin
Výroba rámu mini kolejiště nijak nevybočuje z obvyklých pravidel. Desky po obvodu pro zabránění deformacím OSB desky, a dvě příčky. První příčka slouží zároveň pro umístění jedné strany pojezdu posuvny, druhá příčka je umístěna pod středem točny. Obě příčky jsou umístěny naležato. Všechny spoje rámu mini kolejiště jsou lepené Duvilaxem a sešroubované vruty.
Rám minikolejiště pohled na viditelnou část točna vlevo, přesuvna v pravo
Rám minikolejiště ze spodní strany
Začal jsem tím jednodužším, nařezáním desek na obvod a příčky rámu 2x 95 cm, 4x 31 cm.
Následovalo vyřezání otvorů v OSB desce pro umístění přesuvny a točny. Vyřezaná část v místě přesuvny je použitá jako vrchní deska přesuvny, část v místě točny je použitá jako „dno točnové jámy“, původně jsem tuto část chtěl nechat prázdnou, ale následky nehody by byly velice nepříjemné (pád modelů), nějaké podobné záchytné zařízení budu muset dodělat i pod přesuvnu. Deska přesuvny je zkrácená o čtyři centimetry a tato část je použitá jako most točny.
Přesuvna, maximální možné vytažení, doraz kuličkového pojezdu
Původně jsem se více obával konstrukce přesuvny, nakonec jsem mile překvapený, ten kuličkový pojezd , nato že je to jenom naohýbaný plech s plastovou klecí kuliček, tváří se hodně bytelně. Posuv s přesuvnou vykazuje opravdu minimální vůle, jde pěkně natěsno, možná až moc. Hlavně první moment pohubu je trhavý ale předpokládám že se to časem rozjezdí. Obal hlásá možnost zatížení kuličkového pojezdu 10 kilogramy, tak se nechám překvapit jak si povede v praxi. Pojezd je určen k montáži ve svislé poloze, kvůli zjednodušení výroby jsem pojezd použil na ležato.
Točna (segmentová točna)
Podle předpokladu měla být výroba točny úplnou banalitou, zde jsem se , nerad to připouštím, trochu přecenil. První maličkost, vrtat OSB desku vrtákem do železa není úplně to pravé. Jelikož je deska slepená z různých materiálů, si vrták zcela nezávisle na mojí potřebě našel vlastní cestu, asi o dva milimetry vedle plánovaného středu a to jsem se ho snažil usměrnit. Netuším kam by se zavrtal kdyby bylo jenom po jeho…. Točna je plánovaná jen jako náhrada tří vyhybek, otočení cca 45 st.a nebude sloužit k otáčení souprav , takže mi nepříjemnost se středem vůbec nevadí, jediné co se změnilo je zvětšení plánované mezery mezi kolejištěm a mostem točny, koleje se budou muset nechat více přesazené přes hranu
Část nařezaného kolejiva položená podle plánku
Jako další krok bude nalepení podloží pod koleje, a dostávám se do oblíbené části, budu vymýšlet variantu přestavování vyhybek, nápad ponechat u vyhybek původní přestavníky se mi zamlouvá čím dál míň. Pokračovat budu v přípravě elektro instalace.. uvidíme
ČerTT