Mini kolejiště za tři dny?
Můj dobrý přítel razí teorii, že se kolejiště dá postavit za tři dny. Jelikož se mi to ještě nikdy nepovedlo, ikdyž jednou to bylo hodně těsně (za tři dny, ale ve třech lidech ) Možná že tahle alternativa je schůdná při použití plechového kolejiva a stavebnic budov, jenže kolejiště budu stavět z profilového flexi kolejiva a budovy co by se hodily na můj námět budu muset stavět od začátku, proto je třídenní limit naprosto nereálný. Rozhodl jsem se trochu zašvindlovat a poupravit tohle pravidlo na 72 hodin práce , tím se moje šance zvýšily z nulových na minimální. Můj časový odhad postupu práce na mini kolejišti :
1- Stavba rámu, pokládka kolejí, stavba točny a přesuvny cca 20 – 25 hodin.
2- Elektroinstalace, stavba půlzních regulátoru a ovládacího panelu cca 10hodin.
3- Nejvíc času předpokládám při stavbě budov a doplňků, do toho času nechci započítávat čas ztrávený hledáním inspirace a tvorbou návrhů staveb, ale jen vlastní stavbu na tu zbývá 35 – 40 hodin
Překvapení předpokládám u první a třetí položky seznamu. Točnu ani přesuvnu jsem nikdy nestavěl, teoreticky to mám zmáknuté, uvidím jak to bude vypadat v praxi, Točna, vlastně není úplně točnou, kolejový plán neumožní otočení o 360 st., je to vlastně jen segmentová točna.
Budovy by neměly být problém tu bude spíš kumšt se trefit aby vypadaly věrohodně a poskytly dostatek prostoru ve skryté části.
Taky si trochu začínám připadat jako obyčejný teoretik, (poslední kolejiště jsem stavěl už před hooodně roky) je třeba trochu oprášit praxi.
Takže stavbu kolejiště vemu pěkně od začátku:
Stručné shrnutí požadavků a parametrů
Kolejiště musí splňovat dva protuchůdné požadavky, musí být co nejmenší a musí umožnňovat zajímavý provoz a s co nějvětším podílem vlastních zdrojů (co nejmíň věcí dokupovat). Taky by se dala zvážit možnost mini kolejiště do budoucna rozšířit o další segment, to je ale víceméně nepravděpodobné.
MĚŘÍTKO: Kdysi jsem koketoval s modely ve velikosti N 1:160 něco mi zůstalo doma a asi nastal ten opravdu pravý okamžik na zužitkování investice.
NÁMĚT: Dost zásadní rozhodnutí….. Šlo by postavit malé nádraží… co ale s ním, když ho není na co napojit?
Nejsem ani vyznavač krajiny, nebaví mě sledovat kroužící vlak v krajině.
Model depa, to by šlo ale,….. to mi přijde nákladné, nebo nelogické se dvěma mašinama posunovat po depu, nebo pořídít víc lokomotiv? ……..nereálné.
Továrna, respektivě diorama nádvoří a posunovat. Na to můj vozový park postačuje, nabízí se hodně možností manipulace i s nakládkou a vykládkou zboží. Jo jo to bude ono.
ROZMĚR: Normální, regulérní válka o každý centimetr, nicméně opouštím bojiště s pocitem vítězů dopřeju si kolejiště na celém půl metru čtverečním….. hurá!! Zdá se to být slabé ale není. Plánek pochází někde z internetu a jak již mám odzkoušeno nejrychlejší plánování je úprava nějakého hotového plánku. Prozatím ještě nemám úplně jasno buď bude rozměr 90 x 40 cm, ten by se mi hodně zamlouval, druhá varianta má 100 x 40 cm, v kolejovém plánu není žádný zásadní rozdíl, spíš se mi jedná o působení kolejiště jako celku, možná udělám kompromis 95 x 40 cm
OVLÁDÁNÍ: Zůstanu u odzkoušeného a osvědčeného analogu, mám před sebou malé dilema. Mám dvě lokomotivy, kolejiště lze odjezdit s jednou mašinou ale co ta druhá? Tak mě napadlo kolejiště rozporcovat na dva „okruhy“
Ostatní zařízení jako přesuvna a točna budou ovládané mechanicky, stejně tak i vyhybky Zvažuju umístění rozpojovačů do kolejiště, ovládání by bylo taky mechanické, ale spíše se přikláním k variantě se bez nich obejít.
Co je ovšem závažnější otázka zda umístit mechanické ovládání jen na jednu stranu nebo na obě protilehlé strany, když jsou dva ovladače je asi blbost dělat mechanické ovládání jen na jedné straně
CENA: Samozřejmě minimální Moc toho teda nemám, dvě vyhybky, čtyři flexi koleje (3,6 m) Dvě použitelné lokomotivy, pět nákladních vozů. Pro začátek dostačující. V záchvatu šetrnosti jsem předpokládal výrobu základní desky a rámů ze zbytků co dům dal, ovšem po zralé úvaze jsem od tohoto záměru upustil, Základ musí být bytelný na tom se šetřit nebude. Naopak domácí zásoby budou přednostně využity na elektroinstalaci a stavbu budov. S tím druhým si nejsem úplně jist.
Rovněž jsem trochu rozladěn ze skutečnosti že po třicetileté službě vypověděla včera poslušnost i moje druhá FZ1, pulzní regulátory měly být pouze možný doplněk pokud ušetřím čas, nyní je to nutnost.
Začnu počítat, ceny modelů jsou pouze orientační už si je přesně nepamatuju:
lokomotivy: parní 1400, diesel 1600 celkem 3000,- kč
nákladní vozy byly součástí jiné zásilky cenu odhadnu tak sto za kus celkem 500,- kč
vyhybky: peco 280, roco 350 celkem 630,- kč
flexi koleje asi kolem 120,- za kus celkem 480,- kč
Prozatím jsem na ceně 4610,- kč a zatím nevyjelo ani kolo
Takže se vrátím zpět ke kolejišti samotnému:
Kolejový plán:
Celková délka kolejí na kolejišti je 375 cm, k tomu dvě vyhybky
Délky kolejí:
1 – 52cm odstavná pro manipulaci s vozy
2 – 40cm pro manipulaci
3 – 39cm pro manipulaci
4 – 37cm nakládka, vykládka
5 – 34cm možné zkrácení pro umístění nádrží
6 – 52cm nakládka vykládka
7 – 23cm výtažná kolej
T,P délka kolejí na točně T a přesuvně P je stejná 26cm
Výše zmíněné prodloužení kolejiště z 90 x40cm na 95 x40cm by umožnilo prodloužit výtažnou kolej č. 7 na délku kolejí točny a přesuvny. V provozu by to znamenalo že se na kolejišti může bez problémů posunovat s délkou soupravy 26cm.
Co a kdy, se bude převážet?
Zde teda jasno vůbec nemám, s největší pravděpodobností se bude jednat o strojírny, s malým podílem nesmyslů . V podstatě na kolejišti chci kotelnu abych mohl denně dovážet uhlí, případně odvoz škváry a popela, prozatím není přesně určeno kde se budova má nacházet.
V levé části bude hala těžké expedice, v hale bude portálový jeřáb k nakládce vozů. Jako vždy se i zde vyskytuje malinkatá nesrovnalost, moje pokusy jak naložit s budovama, vycházejí pořád stejně a budova těžké expedice vychází proti koleji otočená, proti zvyklosti o 90 st. Což znamená že koleje do budovy nepovedou z čelní stěny , ale z boční…
Ve střední částí se nachází kotelna a patrová výrobní hala se skladem a rampou. Tady je práce pro zetky, dovoz hutního a spojovacího materiálu.
V pravé části bude bude hala expedice, uvnitř hyly bude přesuvna, to umožní simulaci nakládky a vykládky zásilek z otevřených vozů. K dokonalosti chybí pouze maličkost, nevlastním dva stejné vozy…
Až po sem by se to dalo akceptovat jako reálná možnost že takhle nějaká fabrika vypadála. Jenže potřebuju vymyslet práci pro kotlové vozy (momentálně sice žádné nemám) tak mě napadlo na pravou stranu přeh halou expedice vybavit stojatými nádržemi na ropné produkty. Možné vysvětlení se nabízí v podobě záložního diesel agregátu a rozsáhlejší podnikové autodopravy (jedna nádrž) , připustím že část továrny se zabývá opravárenskou činností, GO , rekonstrukce a pod. , tak druhá nádrž by mohla být na odpadní ropné produkty, opotřebený olej, technycký benzín, rozpouštědla a pod.. Teoreticky by to mohlo umožnit občasnou přístavbu kotlového vozu, jednou přiveze naftu, podruhé odveze odpad.
Elektroinstalace:
Pro všechny varianty elektroinstalace bych doporučil kolejové úseky na točně a přesuvně zapínat pomotí spínacích tlačítek, nebo na konec koleje zabudovat rozpojovací kontakt, takže když souprava na kontakt najede dojde k odpojení napájení, taková malá pojistka proti nehodám.
Jedna lokomotiva, jeden ovladač. Stačí propájet všechny kolejové spojky a vytvořit na kolejišti několik napájecích míst. Tím je elektroinstalace pro tuto variantu hotová, ovšem nebude možno elektricky odpojit žádný úsek a tudíš se všechny lokomotivy (pokud jich bude více než jedna) na kolejišti budou pohybovat společně. Jednoduché ale hodně omezující.
Dvě lokomotivy, jeden ovladač. Kolejiště je rozděleno na jedenáct odpojitelných izolovaných ůseků. Pomocí dvoupolohových vypínačů pak lze úseky připojit nebo odpojit od napájení a odstavit lokomotivu. V provozu bude vždy jen jedna lokomotiva. Při vytváření izolovaných úsekú je jedno který kolejový pás bude přerušen, jestli vnitřní nebo vnější.
Dvě lokomotivy , dva ovladače. Jednodužší varianta počítá s rozdělením kolejiště na viditelnou a skrytou část, každý ovladač by pak byl trvale připojen k jedné části (skupině izolovaných úseků), vypínače stačí pouze dvoupolohové.
Relativně složitější zapojení, i když je podobné předchozí variantě. Úseky budou ve stejném místě, Izolované úseky se ovšem musí udělat v obou kolejových prutech současně. Vypínače budou v provedení třípolohovém (prostřední poloha vypnuto) jinak nebude možno odstavovat lokomotivy. Na takto upraveném kolejišti lze nezávisle provozovat dvě lokomotivy, na libovolných kolejich.
Teorie je hotová, je na čase začít makat?
ČerTT