Zdravím vespolek. Skoro společně s projektem EDK 750 vznikal i projekt „Tisícovky“.
Úplně jako první vznikl čtyřnápravový podvozek, vlastně do třínápravového podvozku jen přibyla čtvrtá náprava. Trochu překvapivě jezdí celkem slušně. Jen nepatrné úpravy a podvozek je schopen projet oblouk o poloměru 286 mm.
Tím výčet jednoduchých částí projektu končí dál to už tak snadno nejde.
Při tvorbě modelu, je nutno zvážit poměr mezi funkčností a modelovostí. Obzvlášť u tak velkého modelu jako je tenhle, to není jednoduché. Zatím u mě převládá snaha o vyváženou modelovost a funkčnost. A tady začínají kompromisy.
Model v hrubých rozměrech. Jeřáb se skládá z vlastního jeřábu a ochranného vozu pro výložník. V modelu se jedná o cca 32 cm délky. To samo o sobě znamená problém a pokud připočteme čtyřnápravové podvozky, samotnou délku výložníku, je jasné že se schyluje k nevyhnutelnému.
Varianta první: model bude pouze statický……….. ne to mi nevyhovuje, když už věnuju spoustu času tvorbě modelu tak musí jezdit.
Varianta druhá: model bude v maximální míře funkční a bude jezdit, tohle se líp řekne než udělá. Moje vysněná verze s dálkovým ovládáním, vzala velice rychle za své. „Tisícovka“ je sice kolos, ale i tak se mi tam nepovedlo dostat všechny motorky co by byly potřeba a nějaké částečné elektrické ovládání se mi nezamlouvalo. Takže jsem zůstal u ručního (manuálního) ovládání.
Vzhled modelu: U ČSD byly v provozu jeřáby s označením EDK 1000.1 a tady je trochu problém. Rám jeřábu nemá moc fotogenický tvar a asi by omezoval vytáčení podvozků v oblouku. Varianta jeřábu EDK 1000.2 má mnohem zajímavější tvarové provedení rámu jeřábu a podle mě je i tvarem vhodnější pro průjezd obloukem. Další drobnost je výložník, verze 1 a 2 mají rozdílné provedení, vzhledem je zajímavější varianta 1 a současně s výložníkem jde i provedení ochranného vozu. Verze 1 má mohutnější výložník a ochranný vůz má čtyřnápravové podvozky. Verze 2 má „odlehčený“ výložník a ochranný vůz a má jen třínápravové podvozky. Podle výkresů byly i varianty ochranného vozu s jedním třínápravovým a druhým čtyřnápravovým podvozkem. Dalším rozdílem mezi variantou 1 a 2 je provedení otočné věže. Tak z toho vyplývá …… že je třeba udělat kompromis a taky vlastní verzi ochranného vozu, protože ani jedna verze nebude spolehlivě projíždět oblouky.
Finální rozhodnutí? Ze všech variant je třeba vybrat ty co se budou nejvíc vzhledem připomínat EDK 1000. Typický prvek tisícovky je mohutný výložník, ten má osminápravový ochranný vůz, dvě protizávaží. No a jednu maličkost mimo plán, jeřáb ( ochranný vůz ) jsem doplnil o pomocný podvozek. Přeci jen se jedná o nehodový jeřáb.
Množství kompromisů, které byly potřeba, je neuvěřitelné, ale výsledek je nadějný, prozatím, ještě není úplně jasné jakým způsobem model rozjezdit. Projekt EDK 1000 je skoro ve finále a já zatím ještě pořád teoreticky bádám jak s modelem vyjet z oblouku, do oblouku to jde, ale návrat do přímé tratě nejde podle plánu. Všechny teoretické varianty prozatím selhaly, možná že poloměr r 286 mm je přeci jen pro takovýhle kolos moc malý. Ale naděje zůstává..
K teoretickým potížím se pochopitelně připojily problémy rozměrové. Do tiskárny se většina dílů nevejde a výložník i ochranný vůz se musí tisknout z více dílů. Ale výsledek prozatím stojí za tu námahu….
Několik fotek pro představu pracovních možností Tisícovky. Připouštím že jsem trochu švindloval, podvozky jsou trochu upravené pro lepší průjezdnost oblouky, mají velkou vůli v čepu, jenže potom se velká vůle projeví „sníženou“ nosnosti, jeřáb se nemá o co opřít. Opravím protizávaží, bude těžší a vyrovná váhu výložníku.
Jehlany podpěr, traverza hlavního zdvihu a popisy, budou snad příště až naučím „Tisícovku“ jezdit.
Modelaření zdar
ČerTT