Zdravím vespolek. Dokončil jsem vývojové práce v projektu EDK 750 pro velikost TT.
Dopátral jsem se třech vzhledových provedení jeřábu EDK 750, takže jsem je vyrobil a výsledky lze vidět na fotkách. Žádný z modelů není určen k manipulaci s břemeny, jsou to makety bez pohonu.
Tento typ jeřábu se skvěle hodí pro ježdění po kolejišti, jelikož má vysouvací výložník a nikoliv pevné rameno, které jak spousta z vás ví dělá při ježdění problémy, protože vytáčí strojovnu a to nevypadá hezky a hlavně se mnohdy strojovna dostává v oblouku mimo průjezdný průřez. Jeřáb i protizávažový vůz mají všechny osy opatřeny mosaznými pouzdry a komplet je schopen projíždět oblouky o poloměru 310 mm. Konstrukčně je to navrženo na poloměr min. 286 mm, ale jeřáb nemá moc rád výškové rozdíly kolejí jako jsou třeba srdcovky na plechovém kolejivu.
Zároveň jsem ovšem chtěl zachovat na jeřábu co nejvíce funkčních dílu jeřábu. Podpěry jeřábu se vytáčí o 90°, pro bezpečný provoz na kolejišti je ovšem doporučuji zalepit, jinak se mají tendenci za jízdy vytočit. Pod opěry se umísťují opěrné jehlany. Celá nástavba se otáčí o 360° případná vůle se dá seřídit šroubem ze spodní strany. Výložník je výsuvný a dá se zvednout do úhlu 30° nemá žádnou aretaci polohy. Kryt strojovny je možné zvedat, v originále je spřažen s výložníkem a zvedá se souběžně s ním, to se mi v modelu nepodařilo realizovat, dá se říct že je zde prostor pro vlastní tvořivost. Protizávaží je možno pověsit na pomocnou konstrukci na zádi nástavby Kvůli použitému materiálu, jsem ovšem zavrhl funkční naviják lana pro hák. Hák se otáčí o 90° a doporučuju hák zalepit ve vybrané poloze je křehký, nebo případně až po tom. Traverzu je možno zavěsit na hák, pomocí dvou čepů, ale je možno použít prakticky cokoliv se vejde do otvorů v traverze.
Protizávažový vůz, byl v reálu součástí každé dodávky jeřábu EDK 750. Vůz je určen pro přepravu protizávaží, traverzy a jehlanů opěr. Protizávaží se vkládá mezi zarážky ve střední části vozu, během přepravy se do otvoru v protizávaží ukládá hák. Traverza je uložená v šikmém držáku a opěrné jehlany se nasazují na čepy, pootočení opěrných jehlanů zabraňuje vzájemná poloha a dorazy. I zde platí že pro provoz je vhodnější všechno přilepit.
Vzhledově jsou všechny jeřáby EDK 750 velice podobné. V podstatě jsou rozdíly v provedení zábradlí kolem kabiny jeřábníka, umístění výfuku a v jednom případě krutů nástavby.
Takže klasické provedení EDK 750
A vyjímka EDK 750 čísla 299 původně Ostravský nyní slouží v Bohumíně, jako jediný má zelený nátěr a v zadní části nástavby má přehozené kryty.
EDK 750.1 má oproti EDK 750 malinko jiné provedení spodní části nástavby, poziční světla i ze zadní strany a jiné umístění výfuku, hlavní rozdíly budou uvnitř strojovny, ty ale pro model nejsou tak podstatné.
Tak jako obvykle……. Modelaření a 3D tisku zdar.
ČerTT