Někdy na začátku letošního roku jsem na internetu narazil na výrobek firmy Roco v podobě kolejového jeřábu EDK 750. Zhruba ve stejné době mě kolega modelář požádal, zda bych pro něho vytiskl podvozky…. kupodivu…. k jeřábu EDK 750. Takže mě to myšlenkami odtáhlo od chladících vozů a začal jsem 3Delařit něco co jsem neplánoval.
Navrhovat podvozky……. Stejně potřebuju udělat rám, abych, aspoň teoreticky ověřit zda se podvozky budou moct vytáčet v oblouku.
Když už mám podvozky a rám…… Tak už to ….. dodělám celé. Konec konců když může mít jeřáb Roco, tak já taky.
Varianta funkčního modelu, mě po několika dnech usilovného bádání a zkoumání, nadobro opustila. Prvně udělám model a potom, když se mi bude chtít udělám to funkční, někdy… Ke „zhmotnění“ jsem si vybral jeřáb EDK 750 čísla 299 toho času působící v Bohumíně. Na první pohled se dá poznat, protože jako jediný má zelenou barvu.
Takže modelování ve 3D je pohodová skoro relaxační část modelaření, tady se to udělá tak a tady…. no a tím to skončí. Jat to vytisknu? A jde se upravovat. Internet jako zdroj informací je neocenitelný, pak nastane okamžik kdy je potřeba přebrat a roztřídit zjištění informace. Kupříkladu informace největší zdvih a vyložení není jedna informace, tohle mě kupříkladu stálo dva dny práce….. prostě se to rameno nevejde do strojovny. Stačí použít informaci jako dvě samostatné informace. No a už se rameno do strojovny vejde. Prostě se pořád učím, bohužel z vlastních chyb.
Provoz jeřábů s pevným ramenem (EDK 300) na kolejišti, působí potíže, vím z vlastní zkušenosti. Jeřáb s teleskopickým ramenem je pro provoz rozhodně vhodnější. Takže je potřeba udělat k jeřábu i ochranný vůz a k němu podpěrné jehlany, traverzu a nezbytné protizávaží. Ochranný vůz je opatřen čtyřmi čepy, na ty se nasazují podpěrné jehlany. Dále má vůz čtyři zámky pro uložení protizávaží a držák traverzy. Ochranný vůz byl součástí dodávky jeřábu, není to žádná předělávka plošinového vozu.
Model EDK 750 na dosah ruky
Model je nefunkční maketa, lze provozovat na kolejišti jako vůz, bez podpěr lze projíždět oblouky o poloměru r 286 mm ( podpěry lze odebrat ), nebo lze model „naaranžovat“ do pracovní polohy. Pracovní polohu je ale nutno zafixovat lepidlem. Všechny kladky jsou pevné, pouze naviják lze „vytáhnout“ ze strojovny a změnit výšku háku.
Když už se provádí úpravy modelu tak jedna poslední „aktualizace“ stanoviště jeřábníka.
Když už se snažím a tvořím model tak chci aby toho na modelu bylo co nejvíce funkčního, třeba jako traverza
Model sem si zalepil v pracovní poloze, takže si s modelem na kolejišti moc nezajezdím, ale myslím že bude v depu vypadat dobře.
Obtisky jsem na model asi neměl dávat, tentokrát jsem to opravdu pokazil. Tisk obtisků na inkoustové tiskárně už mám odzkoušený, jenže nedočkavost ( nenechal jsem to dostatečně zaschnout ) takže se při usazování obtisků inkoust se na několika místech rozpil…..
Takže prototyp je hotový, taď se pobavím s dalším, tentokrát jezdícím modelem. Nejtěžší bude rozhodnout kterou verzi jeřábu EDK 750 vytisknu.
Hodně modelářských úspěchů
ČerTT
Perfektní práce. Je možné získat alespoň 3D stavebnici?
Aktuálně stavebnice nemám a neplánuju, ale jeden hotový je k dispozici
https://aukro.cz/tt-kolejovy-jerab-edk-750-1-7020063779
Hello CerTT,
The EDK 750 and EDK 1000 caranes look very good! Finally someone made it in TT…
Do you make for sell? I’d like to buy both. If you create only set (Bausatz) that would also be good for me. I am also doing some projects in TT with 3D Printing mainly for MÁV (Hungary).
Regards,
Robert Wirtz
robertwirtz@outlook.com
Hello Robert Wirtz.
I am pleased that you are interested in my models. I do not offer the EDK 750 crane as a kit, only the finished model. The EDK 1000 crane is still only a static model, I am working hard to get it operational
ČerTT