Revitalizace od půl sta
Možná že víc než stavební návod to je jen takové zamyšlení co s modely staršího (hodně staršího 🙂 data výroby. Modely jsou v podstatě neprodejné, na kolejiště se moc nehodí, tak co s nimi?
Dvounápravové kotle z produkce BTTB:
Asi moje nejstarší modely TT co mám, navíc ve START verzi. První je úvaha nad rozsahem přestavby, s tím souvisí i finanční stránka celé akce.
Jízdní vlastnosti:
V minulosti celkem bezproblémový provoz, investice do ložisek? Zbytečný luxus, Výměna dvojkolí? jestli budu měnit dvojkolí tak až se model osvědčí v provozu, jestli bude používán nebo jen staticky někde odstavený v „kopřivách“
Vzhled modelu:
Asi nejdůležitější parametr. Studování internetu zabralo spoustu času a naprosto se minulo účinkem, zřejmě nikdo tyto vozy nepovažoval za hodné fotografování, nebo se u nás nevyskytovaly, takže jen několik černobílých fotek, ty toho bohužel o barvě skutečného vozu moc neřeknou. A tím by se celá akce dala považovat za ukončenou, naděje umírá poslední, a než ty kotle vyhodit raději zvolím variantu “ F “ jako fantazie.
Na stránkách http://www.ttmodelar.cz/ jsem si vybral obtisky co se mi nejvíc zamlouvaly a hodí se mi do epochy jedna sada 50,- kč Oba obtisky na kotle jsou od p. Jirána. Tím jsem vyčerpal finanční limit pro revitalizaci ostatní drobnosti jsou domácí zásoby z kouzelného šuplíku 🙂
Krok Jedna:
Kotel by šlo přebarvit i ve složeném stavu, ale rozhodl jsem se pro úpravu kotle. Model jsem rozebral na jednotlivé díly. Z odlitku kotle jsem odřezal nehezké desky tabulí. To jsem udělal na obou kotlích, každý bude mít jiné obtisky a každá verze obtisků ma trochu jiný rozměr, protože jsou určené pro jiné modely vozu. Po úpravě kotle, je dobré celý kotel začistit na hranách, aby zmizly stopy z dělících rovin forem.
Krok Dva:
Lakování, původní záměr lakovat všechny díly se zůžil na lakování jen samotného kotle. Budoucnost modelů byly v této fázi opravy stále nejistá, takže jestli to poletí do koše tak nebudu plýtvat barvou.
Než zaschla barva na kotlech, byl čas prohrabat šuplík a našel jsem brzdařské budky z Kotlů od LPH. A začala fáze dumání jak umístit budky na plošinu cisterny?? Vzhledem k prototypové povaze mojeho zásahu do modelu jsem provedl oba způsoby umístění.
Varianta A plošina modelu zůstala v původním provedení jen ze zábradlí je třeba odříznout páku ruční brzdy, velice jednoduché. Proti reálu to má ovšem vadu protože v modelu původní zábradlí vede před brzdařskou budkou, v reálu je zábradlí plošin ukončeno na budce brzdaře. ?? Navíc je brzařská budka moc na stranu. Situaci zachrání černá barva brzdařské budky. Takže přišla na řadu
Varianta B původní zábradlí muselo ustoupit místo něj je umístěna brzdařská budka s origo zábradlím, zde konstrukce bohužel naráží na konstrukční zádrhel v podobě žebříku na kotel. Zmíněný žebřík koliduje s budkou, tu lze umístit buď na stranu, pak nebude vycházet původní zábradlí brzařské budky proti podlaze, nebo se musí budka i s podlahou posunout víc dopředu jemně přesahuje čelník ?? Nepříjemné je že se musí odříznout podlaha, teoreticky nemusí ale pak se podlaka plošiny musí nadstavit.
Krok Tři:
Kompletace modelu. Kromě brzdařské budky jsou modelu v původním provedení takže kompletace je raz, dva, tři, čtyři, hotovo, Jen je třeba všechny spoje lepit protože původní spoje „nýtované“ teplem jsou rozebráním modelu zničené
Krok Čtyři:
Obtisky, jak již bylo zmíněno varianta “ F “ obtisky nejsou určeny pro tento model takže dvě třetiny obtisku není kám dát, zbydou pro nějakou jinou úpravu jiného modelu. Před započetím obtiskování je třeba vyrobit na boky cisteren desky pro popisy. Opět přišel na řadu kouzelný šuplík a zbytky stavebnic z malé železnice, na rozdíl od ostatních výrobcu jejich stavebnice nemají licí rámečky , ale jsou řezány do desek takže dost materiálu na drobné úpravy. Každý obtisk má trošku jinou velikost základního popisu tomu se přizpůsobí velikost “ plechů“.
V zápalu boje dostal ještě ochoz kotle a brdařská plošina “ dřevěnou barvu“
Další postup, po umístění obtisků, lak, patina, lak, hotovo.
Revitalizace za půl sta je hotová, za padesáti korunu jsem si užíl parádní modelářské odpoledne, sice to není na žádnou výstavu ale na kolejišti to bude dobré, možna že dostanou i nové dvojkolí :-))
Čtyřnápravový chlaďák z produkce BTTB
Celý, postup úpravy skříně je popsaný na stránkách http://www.mojett.cz/
U svého oblíbeného obchodníka http://www.hobby-shop.cz/ jsem si pořídil v komisi kastli chlaďáku za 50,- kč obtisky za 40,-kč , ze šuplíku jsem vytáhl roky nepoužívaný maďarsky chlazďák a revitalizace mohla začít.
Postup úpravy skříně jsem oprásknul uplně přesně, od samého začátku jsem měl jasnou představu o budoucím vzhledu vozu, hooodně rezavý kousek.
Efekt rzi a loupající se barvy je sice hezký jenže v kombinaci s bílou barvou to není úplně to pravé.
Postup :
Po vytmelení skříně, jako první příjde červenohnědá základovka ( základ pro rez) do druhé vrstvy příjde sůl( druhá vrstva už nemusí být nutně celoplošná), několik vrstev bílé barvy.
Po zaschnutí vyloupat sůl (tím vzniknou rezavé místa) aplikovat obtisky, lak, patina, lak. hotovo
Bílá barva už od začátku odmítala krýt a když se k tomu přidá ještě podkladová vrstva pro rez, tak mám na voze o dvě vrstvy barvy víc než je zdrávo. To se samozřejmě projevilo, hlavně drobnosti na skříni jsou jen hrouda barvy, no škoda příště budu rzí víc šetřit.
Výměna původních podvozků za ty správné od p. Čambalíka taky ze šuplíku. ty jsem kupoval už dávno ale pod maďara se nikdy nedostaly bylo mi líto cpát je pod vůz co se ani nevytahuje ze skříně.
Ještě mě čeká poslední krok doplnit závaží ten vůz je moc lehký, možná to spojím s přestavbou spodku vozu, zatím je vůz ve skušebním provozu.
ČerTT