Patina
Neboli špína, provozní ušpinění, jak kdo chce. Názor i provedení se může lišit, její smysl je přiblížit model realitě. Pro patinu využívám především práškové petinátory. Samotné provedení patiny není složité ani jinak náročné, nejtěžší je vystihnout správná místa.
Povrch pro patinování musí být čistý, zvláště při aplikaci pigmentu, ten se bude na nečistém povrchu chovat jinak, nemusí dostatečně držet a při zalakování může dojít k jeho odfouknutí. S tím lakováním to je dost složité i tak, hlavně hrany jsou hodně choulostivé. Nejlepší je si postup vyzkoušet na nějakém pokusném modelu, nebo na stavebnici před osazením obtisků, kdy je možno celý model znovu nalakovat a postup si zopakovat.
Nástroje potřebné pro práci s patinátory: štětce různých velikostí pro aplikaci patinátorů, papírové ubrousky a uchošťouchy pro roztírání a stírání pigmentů, matný bezbarvý lak pro konečnou úpravu povrchu.
„První ušpinění“
Model odpovídá vzhledm stavu po vyrobení, případně po revizi.
Nejsnadnější postačí patinátory.
Postup: úprava střechy, šedá základní barva ve spreji, patinátor PA06 REZ, jen místy, většinou u vrcholu . Následně použít PA02 ČERNÁ pro zvýraznění. Po nanesení pigmentu, přijde na řadu stírání. Papírovým ubrouskem od vrcholu střechy, setřít pigment a naznačit stékání. Tuto operaci jde opakovat i několikrát a to jak s pigmenty tak se stíráním. Ušpinění by mělo být decentní. Pokud je výsledek označen za ucházející vše se zalakuje bezbarvým matným lakem.
„Druhý lak“
Oloupaná barva, špinavý povrch.
zde se dá použít slaná metoda (návod jsem nalezl na internetu) a samozřejmě patinátory.
Postup: úprava střechy, nejprve barva podkladu tedy rzi, červená základní, jedná celková vrstva, po zaschnutí barvy, druhá vrstva pouze na misty kde má být rez a rovnou do mokré barvy nasypat trochu soli, tam kde bude sůl, bude prostupovat rez. Následuje šedá základní jako vrchní barva střechy, aplikovaná na celý povrch i s krystalky soli. Po zaschnutí přichází na řadu „MYTÍ“ sůl se ve vodě rozpustí a odpadne i s vrchní barvou, na tomto místě vystoupí červená základní barva. Další postup je stejný jako předešlý, bude ale výraznější.
„Trojka lak“
Oloupaná barva kompletně ušpiněný povrch, různobarevné plochy po opravě laku.
Postup: stavebnice vozu řady Vase, červená základní ve třech vrstvách do čerstvé druhé vrstvy přidáme sůl. Odstín všech vrstev barvy je stejný, špatně se odhaduje tloušťka jednotlivých vrstev. Jelikož model obsahuje drobné papírové díly od „MYTÍ SOLI“ jsem upustil, namísto toho jsem krystalky soli opatrně odstranil (vyloupal) nožem. (Nad nákladovými dveřmi i s barvou, proto velmi opatrně) Patinátor PA06 REZ a vrstva bezbarvého laku. Patinátor lze vynechat za předpokladu že barevné plochy „po opravě“ budou čisté. Krycí lepící pásku nastříhat na různě velké díly a nalipit na model, pod páskou zůstane barva chráněná proti další vrstvě patinátoru a tím se vytvoří dojem opravených míst. Patinátor PA02 ČERNÁ plus drobné korekce PA06 REZ. Před finální vrstvou laku ještě odstranit lepící pásky z modelu.
ČerTT