Krátký návrat k E-nkovému kolejišti. Při pohledu na ovládací pult …. jsem dospěl k názoru že je nejvyšší čas ho předělat. Internet protentokrát nenabízí nic zajímavého, což je zklamání. Kromě obligátní „klávesnice“ od Tilliga a několika druhů pultů s přepínači nebo tlačítky od různých výrobců ( všechny vypadají podobně ) a zrovna dvakrát se mi nelíbí.
Nezbývá tedy nic jiného než obvyklé „domácí bádání“, ovládání výhybek na kolejišti mám manuální. To je celkem zásadní, takže ovládací pult, pro napájení úseků se tomu musí přizpůsobit. No to se líp řekne než udělá, ovšem trocha fantazie, představivosti a já nevím čeho ještě a výsledek?
Ale nejdříve trocha teorie. Ovládací pult bude přímo v kolejišti. Tak musí „zapadnout“ do “ prostředí“. Konstrukce musí být dostatečně masivní, kvůli manipulaci s přepínači a tlačítky. Konstrukce musí vzhledem připomínat stůl mechanického ovládání výměn. A to nejdůležitější, musí se mi to vejít do tiskárny. A aby to nebylo tak jednoduché, musím do této koncepce zapracovat i ovládání směru jízdy a rychlosti. Jistou nevýhodou je nemožnost tyto pulty řadit do více než jedné řady.
Varianta s přepínači. Deska přepínačů je pro snadnější manipulaci ( a kvůli vzhledu ) nakloněná. Přepínače jsou orientovány kolmo k ose stolu pro verzi 4P a 6P ( čtyři a šest přepínačů ), přepínače orientované v ose stolu pro verzi 2P a 3P ( dva a tři přepínače ). Varianty 2P a 3P mají dvojité popisové pole. Popisové pole umožňuje podsvícení.
Varianta s tlačítky. Deska tlačítek je pro pohodlnější ovládání rovně a popisové pole rovněž umožňuje podsvícení. Pulty jsou v provedení se čtyřmi a šesti tlačítky a s jednoduchým nebo dvojitým popisovým polem. 4T, 6T, 4T/2 a 6T/2 ( čtyři a šest tlačítek a čtyři a šest tlačítek s dvojitým popisem ).
Ovladač rychlosti (pro pulzní regulaci rychlosti ). Vychází z tlačítkového pultu, ale je bez popisového pole, namísto něj jsou jen symboly. Trochu se komplikuje počet variant způsobů ovládání, rozdíly jsou v počtu tlačítek nebo přepínačů. Nakonec z toho vyšly tyto možnosti. PAP ( přepínač a potenciometr ), 2PAP ( dva přepínače a potenciometr ), PTAP ( přepínač, tlačítko a potenciometr ), 2TAP ( dvě tlačítka a potenciometr ), 3TAP (tři tlačítka a potenciometr ).
A ještě pár fotek jak to vypadá v reálu.
Ještě pro porovnání velikosti s modelem T488 od MTB ve velikosti TT
Pult s ovládáním rychlosti je už připojen ke kolejišti, to ale není „připraveno na focení“, takže fotky doplním až po opravě elektroinstalace.
Modelaření Zdar
ČerTT