Mini kolejiště za tři dny. Mechanické ovládání výměn.
Po dlouhé době a několika změnách, mezi ty hlavní patří že jsem se z malého přestěhoval do ještě menšího, je enkové kolejiště už asi jedinou variantou. Běhen stěhování jsem si zodpovědně založil rozpracovaný návrh jedné z budov, abych ho neztratil, no a od té doby jsem ho už neviděl. Sice mě to hodně otrávilo, ale musím se přes to přenést a začít znovu.
Během přemýšlení o budovách jsem se rozhodl o pokračování ve stavbě. Po (oprávněné) kritice mého mechanického ovládání výměn jsem se rozhodl tuto část podrobit zkoumání. Myslím že se čas věnovaný této problematice se vyplatil.
Jedná se o prototyp, na vzhledu to chce ještě zapracovat aby to více odpovídalo „reálné předloze“. Při navrhování a konstrukci mi vydatně pomohli všichni z Malé železnice za což jim velmi děkuji. Malá železnice mi rovněž na laseru nařezala potřebné díly. Celý „stavědlový přístroj“ je z plastu. Tři páky pochází z doby kdy jsem zvažoval umístění ještě jedné vyhybky do kolejiště, poté jsem od toho ale upustl. Navíc ta nepoužívaná pozice posloužila i jako zdroj náhradních dílů kdy jsem při stěhování o jednu přišel.
Odkaz na krátké video, omlouvám se za kvalitu je to z mobilu
https://ulozto.cz/live/!JiesCGtQwNYs/vid-20161024-170107-mp4
Pro samotné ovládání výměn jsem použil silonové bovdeny co používají letečtí modeláři. V bovdenech je navíc ocelová struna jedna strana je zahnutá pro nasazení do vyhybky na opačném konci je nalepená koncovka všechny tyto díly pochází od leteckých modelářů.
První úvaha směřovala zda musí být použit přestavník nebo bude ovládání natolik samosvorné že přestavník není třeba.
Zde mají vyhybky od Peco výhodu díky přestavníku přímo mezi jazyky,
Vyhybka Roco přestavník nemá je ovládaná pouze bovdenem přes vahadlo. Vahadlo krom změny směru pohybu plní funkci přestavníku, přes šroubek kterým je vahadlo přišroubováno k základní desce kolejiště lze změnou síly dotažení změnit tuhost celého systému. Během zkušebního provozu se neprojevil problém s doléháním jazyků. Přesněji řečeno do doby než jsem koleje natřel na rezavo, to ale způsobuje někde kapka barvy, než mechanický vliv. Stejně asi nějaký přestavník vymyslím.
Po odzkoušení mechanického ovládání výměn mini kolejiště, je nejvyšší čas zaštěrkovat koleje na viditelné části. To se líp řekne než udělá, protože ještě nejsou budovy. Takže to štěrkování ještě není kompletní. Na několika místech je přímo do štěrku zalepený molitan znázorňující vegetaci. Dalším krokem byla patina kolejí, tu obstarala barva rez od agamy, rovněž staré zásoby. Další pokračování patiny bude pokračovat až jako dokončovací práce na hotovém kolejišti.
Malý ovládací pult. Opět přišly na řadu domácí zásoby, vypínače, jediné co jsem kupoval byly součástky na tvorbu pulzního regulátoru. Ten je umístěn na spodní straně rámu mini kolejiště a na ovládacím pultu je pouze potenciometr a přepínač směru. Pod ovladacím pultem je na rámu přišroubovaný držák se skleněnou pojistkou pro ochranu půlzního regulátoru. Na ovládacím pultu ještě chybí dodělat signalizaci zapnutého úseku a popisky k jednotlivým ovládacím prvkům. Proti původním plánum je celé ovládání zjednodušeno a je jen na jeden ovladač.
CENA- 5487,-kč
Štěrk použitý na zaštěrkování pochází ze zbytků podle cenovky na sáčku je cena 30,- kč
Ovládací pult, vypínače domácí zásoby cca100,- kč
Součástky pro pulzní regulátor 335,-kč
celkem 5 952,-kč
ČAS: T – 46hodin
časové udaje jsou hodně orientační…
Vymýšlení a výroba „stavědlového přístroje“ nevyčíslitelná, realizace stavebnice -3 hod.
pulzní regulátor i s neplatným pokusem -4 hod.
realizace ovládacího pultu -2 hod.
zaštěrkování kolejí -7 hod.
zbývající čas T – 30 hodin
ČerTT