Staré kotle….
Už je to několik let co se mi v hlavě usadila myšlenka na úpravu modelu kotlových vozů z produkce BTTB, několik kousků mám doma v šuplíku. Originální provedení je z mého pohledu netypické až raritní pro mě nepoužitelné.
Původní zamýšlený rozsah opravy:
1/ Výměna podvozků..
2/ Úprava rámu vozu.
3/ Vzhledová úprava.
4/ Časová nenáročnost
1/ Výměna podvozku: Tento krok jsem po zralé úvaze vynechal, z části odporuje zadání číslo čtyři, a musel bych řešit uchycení spřáhla. Na modelu totiš neodpovídá rozměr vzdálenosti otočných bodů, pro výměnu původních podvozku bych musel tento rozměr upravit a tím bych s jistotou poškodil uchycení pružinky na spřáhlo, nebo bych celý díl uchycení podvozku vyráběl znovu a znovu bych řešil jak uchytit spřáhlo. Kulisy krátkého spřáhla mě nějak neoslovily a aby ten efekt byl skutečně patrný musel bych mít kulisy na všech vozech a to nemám. Takže rači přivřu oko nad podvozkem, snad někdy jindy…
2/ Úprava rámu vozu: Po opravdu dlouhém studiu internetu vyšly nakonec dvě varianty rámu vozu.
Vůz ČSD řady Ra/Rah (480 hl) 10 skupiny, výrobce Studénka, Královopolská.
Model vnějšími rozměry téměř přesně odpovídá, úpravy se budou týkat jen rámu vozu a plošin na kotli. Podle zjištění se cisterny dělaly v provedení s ohřevem přepravovaného substrátu ( oleje, dehty, atd…) a bez ohřevu ( PHM ) Další modifikace, lávky na kotli provedení dřevo, rošty, brzdařská budka nebo jen plošina. Tak s chutí do práce… Myslím že jsem sám sobě nějvětším nepřítelem, všechny kotle jsem si už před časem přichystal na „opravu“ … ano úplně zbytečně jsem je rozebral, takže zase složit. Ze zbytků stavebnic od Malé železnice jsem dotvořil rám kolem kotle. Z modelu jsem odstranil cedule pro popisy a začistil jsem boční stěny rámu. Na každou stranu kotle jsou potřeba dva pásky jedním jsem spojil oba původní rámy a druhý pásek jsem přilepil na kotel, tím vznikne rám vozu. Trochu tmelení a broušení a rám je hotov. Další krok je zaslepení otvoru po lávkách na vrchu kotle, tedy kromě dvou které použiju pro umístění původní zkrácené lávky. Lávky na kotli budu lepit až po laku. Jako první je zelená barva kotle, zamaskování kotle před stříkáním rámu je jednodužší neš zamaskovávat rám a plošinu. V dalším kroku přišla na řadu opět kooperace s Malou železnicí, potřeboval jsem zábradlí k lávkám na kotli a žebřáky k nim. Obtisky na kotli jsou ze sady obrisků pro vůz Ra ( PP- Lužice ), popisy na plechové ceduli jsou „fotopopisy“ domácí výroby. Ještě to chce patinu…
Vůz ČSD řady Ra (610 hl) 30 skupina, výrobce GOŠA, Kraljevo ( Jugoslávie ).
Model rozměry neodpovídá předloze, ale má taky „plechový“ rám jako předchozí typ. Pro změnu se zde zase nemusí měnit podvozky. Shoduje se skoro celý výrobní postup s vyjímkou ochozů na kotli a okapové lišty na boku kotle. Rám vozu je ve střední části zůžený a je proti předchozímu typu vozu vyšší. Vzhledově jsem to přizpůsobil jinak byl postup stejný, jeden pásek spojí rámy podvozku druhý tvoří oporu na kotli vozu. Odlišný je kotel, originál má jednostrannou lávku z čela vozu, k tomu se použije originální lávka, pouze jsem na vnější straně zábradlí snížil a na kotli jsem zatmelil otvory pro krátkou lávku ta na kotli není. Na boku kotle je okapová lišta, tu jsem vytvořil z drátu. Popisy jsou stejně jako v předešlém případě domácí výroby, žádné další popisy na modelu nejsou.
Oba modely jsou prototypy, tomu odpovídají i drobné nedostatky ( moc velká šikmá plocha na rámu prvního vozu, nebo chybějící lem na rámu druhého vozu) i tak jsem s výsledkem spokojený, dva vozy za jeden den? Vzhledově se mi taky zamlouvají a určitš vypadají líp než původní provedení. Výbava na spodku vozu zůstala původní
Malá železnice už mi laseruje opravené díly pro sériovou výrobu.
ČerTT